Érdekes témakörök:
Típus kislexikon Hogyan működik? Nagykabios Sikló Gondola-lift Gleccser Városban Képes nyári beszámolók

Bejegyzésbank

Lapszemlék

  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2018. szeptember 29. 19:33"Ma megnyílik a világ legmagasabban fekvő kötélpálya-állomása" Már ami a háromsodronyos forgókötélpályákat illeti. A 2016 tavaszán megkezdett munkák a Kis-Matterhornon lezárultak: a...
  • Lapszemle: www.index.hu
    Lapszemle: www.index.hu 2018. április 09. 11:37Huszonhat év után újra üzemel a szarajevói lanovka Huszonhat év után újra működik a délszláv háborúban lerombolt szarajevói lanovka, amely a bosnyák főváros fölötti kirándulóhelyre, a festői...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2018. március 28. 21:40A norvégiai Vossban nyílik meg Skandinávia első 3S-kötélpályája. A Stubai-gleccserre és a Kis-Matterhornra vezető, szeptemberben induló 3S-kötélpályák mellett Skandináviában is üzembe áll az...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2017. december 15. 16:48Sínen a világ legmeredekebb pályán közlekedő siklóvasútja A kocsik a völgyállomást elhagyva a Muota-folyó feletti hídon áthaladva rugaszkodnak neki a hajmaresztően meredek pályának, mely...
  • Blogszemle: RegionalBahn.hu
    Blogszemle: RegionalBahn.hu 2017. augusztus 18. 14:46"A kötélvasút nem tömegközlekedés" (iga-berlin-2017.de - Dominik Butzmann) Berlinben tartják idén a nemzetközi kert- és parképítési kiállítást, az IGA-t. A város keleti részében,...
  • Blogszemle: Napi Történelmi Forrás
    Blogszemle: Napi Történelmi Forrás 2016. május 04. 12:14Pillanatképek a 146 éves Budavári Sikló történetéből (napitortenelmiforras.blog.hu) Idén márciusban volt 146 éve, hogy a Budavári Sikló (leánykori nevén Budai Hegypálya) megkezdte...
  • Blogszemle: mindentkibir.blog.hu
    Blogszemle: mindentkibir.blog.hu 2016. március 17. 14:46Kemény szakmák - a felvonók doktora Christian Reimair technikusként dolgozik az ausztriai Stubai gleccser felvonójánál. Ez egész éves munka, a felvonók télen-nyáron üzemelnek. Christian...

Miről szól

Hegyi-liftek, sífelvonók, siklók - azaz minden olyan, amit kötél mozgat. Érdekességek, hírek, technológia, mindez képes blog stílusban.

youtube-logo.png

 

Google +

 


Még több lift..

jobbra_tabla.png

Még több bejegyzésre kíváncsi?
Böngésszen a Bejegyzésbankban!

Kapcsolat

Infó? Ötlet? Írjon!


Impresszum

 

A "szerkesztőség" egyelőre egyszemélyes.
Foglalkozásom tekintve informatikus vagyok. Sok más hobbim mellett rajongok a kötélpályák világáért.

Tipp

www.lift-world.info

Jogi nyilatkozat

A Blog-oldal létrejöttét nem anyagi haszon, hanem a drótkötélpályák határtalan szeretete motiválta. A cikkekből és a blog-rendszer üzemeltetői által elhelyezett hirdetésekből ezen oldalnak tehát semmiféle pénzbevétele nem származik. A bejegyzésekben szereplő képek és videók forrásai (készítőjük nevével együtt) mindig feltüntetésre kerülnek.

Saját készítésű fotók licence:
CC BY-SA

A bejegyzések szövegei szabadon felhasználhatóak, de kéretik a forrás megemlítése!

politikamentes_logo.png

Valamint sért(eget)ő, illetve off kommentek törlésének joga fenntartva.

Beschreibung

Seilbahnen, Skilifte, Standseilbahnen, Neuigkeiten, News, Technik im illustrierten Blog-Stil.

Disclaimer

Die Schaffung der Blog-Seite nicht der Profit, sondern die grenzenlose Liebe der Seilbahnen wurde motiviert. Autoren dieser Seite keinen Profit von den Artikeln und auch den Werbebannern der Systembetreiber bekommen. Bilder- und Videoquellen in den Einträgen werden immer angezeigt.

Lizenz der eigenen Fotos:
CC BY-SA


The creation of these blog has not motivated by the profit, but the boundless love of cableways. Authors of this Site have no income from the articles and even the banners of the system operator. Picture and video sources in the entries are always displayed.

License of self owned photos:
CC BY-SA

2013.01.06. 17:35 BundesBlog

Montserrati Kolostor kötélpályája és siklói

Santa Maria de Montserrat bencés kolostora 880 környékén épült Katalóniában, Barcelonától 50 kilométerre, az 1236 méter magas Montserrat sziklás hegyén. A kolostor az 1500-as években egy bazilika-épületegyüttessel egészült ki, jelenleg is fontos keresztény zarándokhely és turista célpont.

A nehéz feljutást a XX. század elején több közlekedési eszköz kiépítésével is megkönnyítették:

1892-ben fogaskerekű vasutat létesítettek a völgytől egészen a bazilikáig, majd 1930-ban átadták az Aeri de Montserrat drótkötélpályát is. Mivel innentől kezdve párhuzamosan két közlekedési eszköz is rendelkezésre állt a feljutásra, ráadásul a nagykabinos lift egy gyorsabb alternatívát kínált, kevesebben vették igénybe a fogaskerekűt. Az ebből fakadó pénzügyi problémák, végül egy baleset miatt 1957-ben bezárták a vonalat. A növekedő látogatottság miatt, azonban napirendre került az újranyitás gondolata, hosszas tervezés után 2003 júniusában nyílt meg az immáron teljesen korszerű vonal.

A drótkötélpálya mai napig az eredeti, 1930-ban átadott műszaki konstrukciónak felel meg. A Bad Reichenhall-ban található Predigstuhlbahn-al való műszaki és kabin-szerkezeti hasonlósága annak köszönhető, hogy mindkét liftet a német Bleichert cég építette két év különbséggel. A kötélpálya völgyállomása 139 méter magasan, a hegyi állomás pedig 683 méteren fekszik, a két kabin 35-35 személyes, az utazás ideje 5,5 perc. A Spanyol Polgárháború után a súlyosan megrongálódott felvonót helyreállították és jelenleg is üzembiztosan működik.

Montserrat hegyén ezeken kívül két sikló is épült: 1918-ban a Funicular de Sant Joan, amely a kolostortól a hegy tetején álló Szent János kápolnához vezet föl - innen pazar kilátás nyílik például a tengerpart felé. A pálya hossza 503 méter a legnagyobb meredeksége pedig eléri a 65,2 %-ot. A vonalat 1997-ben teljesen felújították, ekkor kapta meg a 2 db új 60 személyes panoráma-kivitelű siklójárművet.

A másik, Funicular de la Santa Cova nevű siklót 1929-ben adták át. 56,5 %-os maximális meredekségű pályája mindössze 262 méter hosszú, a kolostortól egy barlang-kápolna felé ereszkedik le, ahol a legenda szerint egy pásztor találta meg a Mare de Déu, azaz a Fekete Madonna nevű kegyszobrocskát. A siklót 1991-ben felújították, a járműveket korhű állapot szerint restaurálták, de a 2000-es hatalmas esőzések következtében az alsó állomás, valamint az egyik jármű súlyosan megrongálódott, így a 2001-es felújítás után a Sant Joan siklójához hasonló panorámaüveges járműveket kapott.

Mindhárom vasúti vonal a Katalán Tartományi Vasút (Ferrocarriles de la Generalidad de Cataluña) társaság kezelésében áll.

montserrat-terkep.png

A vasúti járművek, illetve a drótkötélpálya sematikus térképe (Saját grafika).

zahnradbahn-montserrat-remontees.jpg

Az eredeti fogaskerekű gőzös (www.remontees-mecaniques.net).

zahnradbahn-neu-montserrat-remontees.jpg

2003-ban megnyitott, korszerűsített fogaskerekű vasút (www.remontees-mecaniques.net).

800px-Aeri_de_Montserrat_cable_car-wiki.JPG

Az 1930-ban megnyílt drótkötélpálya anno a fogas vetélytársa volt (Wikipedia).

seilbahn-montserrat-montees01.jpg

Bleichert által gyártott lift egyik jellegzetes, tömör vasbeton oszlopa (www.remontees-mecaniques.net).

seilbahn-montserrat-montees02.jpg

Felső végállomás épülete (www.remontees-mecaniques.net).

seilbahn-montserrat-montees04.jpg

Ugyanez a végállomás belülről az eredeti sokszögű, körpanorámás kabinnal (www.remontees-mecaniques.net).

seilbahn-montserrat-montees03.jpg

A hegyek közt megbúvó apátság a fogas végállomásával, valamint a drótkötélpálya épületével (www.remontees-mecaniques.net).

450px-Montserrat_Funicular3-wiki.jpg

Sant Joan panoráma-siklója (Wikipedia)

Montserrat_Funicular1-wiki.jpg

Ugyanennek a siklónak a pályája a kolostor felől nézve (Wikipedia).

800px-Montserrat_abbey_from_upper_station_of_Saint_John_funicular-wiki.JPG

Az apátság a sikló végállomásáról nézve (Wikipedia).

Montserrat_Station-wiki.jpg

A másik, Santa Cova nevű sikló felső végállomásának épülete (Wikipedia)..

Funicular_de_la_St_Cova-wiki.JPG

.. pályája (Wikipedia)..

800px-Funicular_de_la_Santa_Cova-wiki.jpg

.. valamint a barlang-kápolnánál lévő alsó végállomása (Wikipedia).

Szólj hozzá!

Címkék: sikló Spanyolország nagykabin Montserrat Bleichert


A bejegyzés trackback címe:

https://kotelpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr884999915

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.