Érdekes témakörök:
Típus kislexikon Hogyan működik? Nagykabios Sikló Gondola-lift Gleccser Városban Képes nyári beszámolók

Bejegyzésbank

Lapszemlék

  • Lapszemle: Sielők.hu
    Lapszemle: Sielők.hu 2018. december 01. 20:30Gastein: átadták a kabinos liftet a síterepen (kép: www.skigastein.com) A síterep schlossalmi részét a völgyből eddig egy vasúttal, majd egy nagykabinossal érhettük el. A kissé időigényes...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2018. szeptember 29. 19:33"Ma megnyílik a világ legmagasabban fekvő kötélpálya-állomása" Már ami a háromsodronyos forgókötélpályákat illeti. A 2016 tavaszán megkezdett munkák a Kis-Matterhornon lezárultak: a...
  • Lapszemle: www.index.hu
    Lapszemle: www.index.hu 2018. április 09. 11:37Huszonhat év után újra üzemel a szarajevói lanovka Huszonhat év után újra működik a délszláv háborúban lerombolt szarajevói lanovka, amely a bosnyák főváros fölötti kirándulóhelyre, a festői...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2018. március 28. 21:40A norvégiai Vossban nyílik meg Skandinávia első 3S-kötélpályája. A Stubai-gleccserre és a Kis-Matterhornra vezető, szeptemberben induló 3S-kötélpályák mellett Skandináviában is üzembe áll az...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2017. december 15. 16:48Sínen a világ legmeredekebb pályán közlekedő siklóvasútja A kocsik a völgyállomást elhagyva a Muota-folyó feletti hídon áthaladva rugaszkodnak neki a hajmaresztően meredek pályának, mely...
  • Blogszemle: RegionalBahn.hu
    Blogszemle: RegionalBahn.hu 2017. augusztus 18. 14:46"A kötélvasút nem tömegközlekedés" (iga-berlin-2017.de - Dominik Butzmann) Berlinben tartják idén a nemzetközi kert- és parképítési kiállítást, az IGA-t. A város keleti részében,...
  • Blogszemle: Napi Történelmi Forrás
    Blogszemle: Napi Történelmi Forrás 2016. május 04. 12:14Pillanatképek a 146 éves Budavári Sikló történetéből (napitortenelmiforras.blog.hu) Idén márciusban volt 146 éve, hogy a Budavári Sikló (leánykori nevén Budai Hegypálya) megkezdte...
  • Blogszemle: mindentkibir.blog.hu
    Blogszemle: mindentkibir.blog.hu 2016. március 17. 14:46Kemény szakmák - a felvonók doktora Christian Reimair technikusként dolgozik az ausztriai Stubai gleccser felvonójánál. Ez egész éves munka, a felvonók télen-nyáron üzemelnek. Christian...

Miről szól

Hegyi-liftek, sífelvonók, siklók - azaz minden olyan, amit kötél mozgat. Érdekességek, hírek, technológia, mindez képes blog stílusban.

youtube-logo.png

 

Google +

 


Még több lift..

jobbra_tabla.png

Még több bejegyzésre kíváncsi?
Böngésszen a Bejegyzésbankban!

Kapcsolat

Infó? Ötlet? Írjon!


Impresszum

 

A "szerkesztőség" egyelőre egyszemélyes.
Foglalkozásom tekintve informatikus vagyok. Sok más hobbim mellett rajongok a kötélpályák világáért.

Tipp

www.lift-world.info

Jogi nyilatkozat

A Blog-oldal létrejöttét nem anyagi haszon, hanem a drótkötélpályák határtalan szeretete motiválta. A cikkekből és a blog-rendszer üzemeltetői által elhelyezett hirdetésekből ezen oldalnak tehát semmiféle pénzbevétele nem származik. A bejegyzésekben szereplő képek és videók forrásai (készítőjük nevével együtt) mindig feltüntetésre kerülnek.

Saját készítésű fotók licence:
CC BY-SA

A bejegyzések szövegei szabadon felhasználhatóak, de kéretik a forrás megemlítése!

politikamentes_logo.png

Valamint sért(eget)ő, illetve off kommentek törlésének joga fenntartva.

Beschreibung

Seilbahnen, Skilifte, Standseilbahnen, Neuigkeiten, News, Technik im illustrierten Blog-Stil.

Disclaimer

Die Schaffung der Blog-Seite nicht der Profit, sondern die grenzenlose Liebe der Seilbahnen wurde motiviert. Autoren dieser Seite keinen Profit von den Artikeln und auch den Werbebannern der Systembetreiber bekommen. Bilder- und Videoquellen in den Einträgen werden immer angezeigt.

Lizenz der eigenen Fotos:
CC BY-SA


The creation of these blog has not motivated by the profit, but the boundless love of cableways. Authors of this Site have no income from the articles and even the banners of the system operator. Picture and video sources in the entries are always displayed.

License of self owned photos:
CC BY-SA

2012.11.05. 21:00 BundesBlog

Síliftek mozgó gleccsereken

Magasan fekvő gleccsereken létesített síterepek egyértelmű előnye, hogy olyan időszakban is használhatók, amikor más, lejjebb fekvő pályákon már régen leolvadt a hó, a sízők helyett pedig csak legelésző teheneket találunk.

Az elmélet egyszerűnek tűnik, a megvalósítás a mérnökök számára viszont annál kevésbé, mivel olyan környezetben kell kiépíteni az infrastruktúrát, ahol több millió köbméteres, lassan és folyamatosan mozgó, repedésekkel tűzdelt jégtömegek találhatók.

Az első kézenfekvő megoldás, olyan nagy fesztávolságú - például nagykabinos liftek telepítése, ahol a völgy és hegyi állomást, valamint a köteleket tartó oszlopokat nem a gleccserre, hanem stabil sziklára lehet építeni, azaz betonozni.

Olcsóbban kiépíthető, kisebb felvonóknál, mint például húzólifteknél (korongos, vagy csákányos felvonóknál) már bonyolultabb a megoldás, hiszen ezeket a gleccser jegére kell telepíteni, bebetonozásukról a jégtömeg mozgásából adódóan nem lehet szó. Egy svájci lifttervező csapatnak sikerült először megoldania ezt a problémát. Az alapelv szerint a fordított U-alakú felvonóoszlopokat a gleccser felszínén gyorsrögzítik. Minden oszlopot egy közös tartókábellel kötnek össze. A tartókötelet egy vagy két fix ponton, feszesen rögzíteni kell (pl. sziklában), hogy az oszlopok ne essenek össze. Ezen „úszó” felvonóoszlopok talpa felett csuklószerkezetek vannak, melynek köszönhetően a kisebb gleccser-elcsúszás még nem jelent problémát, tehát a tűréshatáron belül van, azonban bizonyos időközönként egy műszaki személyzetnek az egészet újra kell pozicionálni - az ausztriai Hintertux gleccser honlapja szerint például évente háromszor. Alább a magyarázó képek:

gletscherstuetze-hintertux-1.jpg

Húzóliftek fordított U-alakú felvonóoszlopai az araszoló gleccseren, nyáron
(Hintertux, Ausztria; alpinforum.com)

Gletscherstuetze_dm_aper.jpg

Fordított U-alakú oszlop csuklószerkezetes talpai. Látható, hogy könnyen áthelyezhetők.
(alpinwiki.alpinforum.com)

verankerte-bergstation-saas-fee-1.jpg

Kötelekkel lerögzített hegyi állomás. Jól láthatóak az oszlopok tetején futó tartókábelek. (Saas Fee, Svájc; bergbahnen.org)

swimmende-talstation-saas-fee-1.jpg

Völgy állomás a gleccser jegén. Hátul a feszítőkábelek, jobb felül pedig a tartókábelek. (Saas Fee, Svájc; bergbahnen.org)

bergstation-auf-felsen-saas-fee.jpg

Ahol lehetséges, megpróbálják stabil sziklára építeni a lift végét. Néha mérnöki szempontból egész látványosra sikerül. (Saas Fee, Svájc; bergbahnen.org)

stuetze-versetzung-hintertux-3.jpg

Felvonóoszlop helyének korrigálása. A munkagép segítségével a felső görgős részt megfogják, amíg alatta szétszedik és áthelyezik az oszlopot.
(Hintertux, Ausztria; ski.inmontanis.info)

 

A többkabinos, illetve az ülős liftek már nagyobb, robusztusabb felvonóoszlopokat igényelnek. Svájcban és Ausztriában is létezik olyan ülőliftes megoldás, ahol az oszlopok kiépítése a húzóliftekhez hasonló elven történik:

gletscherstuetze-hintertux-2.jpg

Hintertux ülős liftjének gleccser-oszlopai. A húzólifthez hasonlóan, a talpa itt is csuklószerkezetes, középen pedig a tartókábel fogja (a székeket mozgató vonókötél-pár miatt a képen nehezebben kivehető; lift-world.info) Az alul látható fehér, fényvisszaverő takarókkal a gleccser szürkés színű jegét védik a nyári napsugárzástól. A képen látható liftet egyébként tavaly elbontották és helyette kiskabinos felvonót létesítettek.

Gletscherstuetze_dm-stubaier.jpg

Hatszemélyes ülőlift gleccseroszlopa, az A-alakú láb alján a csuklószerkezettel.
(alpinwiki.alpinforum.com)

 

Léteznek speciális megoldások is, mint például az ausztriai Söldenben, ahol a gleccser jegét munkagépekkel egy részen teljesen kimarták, majd a feltárt sziklában betonalapot létrehozva felépítették az oszlopot. Hogy megakadályozzák a gleccserfolyam rátorlódását, az oszlop betontalapzatára ék alakú fűtőberendezéseket szereltek fel. Az olvasztással a jégfolyam „kikerüli” az adott pontot, az oszlop pedig sértetlen marad.

schwarze_schneidbahn-gletscherstuetzte-mit-heizung.jpg

A kvázi-gleccseroszlop betontalapzata a kivájt jégtömegnél
(Sölden, Ausztria;  lift-world.info)

gletscherstuetze_dm_soelden.jpg

A betontalapzat túloldala a fűthető acélékekkel
(alpinwiki.alpinforum.com)

Az alábbi fotón látható, többszörös kitámasztású, szabadon álló felvonóoszlop a kötélpálya egyetlen gleccseroszlopa, mivel a többi, sziklásabb területen már hagyományos felépítésűt lehetett telepíteni. A masszív szerkezetet nem kell felső kötelekkel megtámasztani (az oszlop tetején végigfutó, három vékonyabb kábel más funkciót lát el), utólagos pozicionálására szintén van lehetőség:

dsc_0121.JPG

(Mölltaler Gletscher, Ausztira; saját fotó)

A franciaországi Chamonix-ban egy másik, érdekes megoldásként "függő oszlopokat" alkalmaztak, ahol az alátámasztásért felelős kötelet a szomszédos sziklákba rögzítették:

Gletscher-seilstütze_vallee_blanche_frankreich-3.jpg

Gletscher-seilstütze_vallee_blanche_frankreich-2.jpg

Oszlopok helyett függőkábelek támasztják alá a drótkötélpályát
(Chamonix, Franciaország; Wikipedia)

Szólj hozzá!

Címkék: gleccser hogyan működik Ausztria Svájc Franciaország Mont Blanc sílift Tirol


A bejegyzés trackback címe:

https://kotelpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr504890107

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.