Érdekes témakörök:
Típus kislexikon Hogyan működik? Nagykabios Sikló Gondola-lift Gleccser Városban Képes nyári beszámolók

Bejegyzésbank

Lapszemlék

  • Lapszemle: Sielők.hu
    Lapszemle: Sielők.hu 2018. december 01. 20:30Gastein: átadták a kabinos liftet a síterepen (kép: www.skigastein.com) A síterep schlossalmi részét a völgyből eddig egy vasúttal, majd egy nagykabinossal érhettük el. A kissé időigényes...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2018. szeptember 29. 19:33"Ma megnyílik a világ legmagasabban fekvő kötélpálya-állomása" Már ami a háromsodronyos forgókötélpályákat illeti. A 2016 tavaszán megkezdett munkák a Kis-Matterhornon lezárultak: a...
  • Lapszemle: www.index.hu
    Lapszemle: www.index.hu 2018. április 09. 11:37Huszonhat év után újra üzemel a szarajevói lanovka Huszonhat év után újra működik a délszláv háborúban lerombolt szarajevói lanovka, amely a bosnyák főváros fölötti kirándulóhelyre, a festői...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2018. március 28. 21:40A norvégiai Vossban nyílik meg Skandinávia első 3S-kötélpályája. A Stubai-gleccserre és a Kis-Matterhornra vezető, szeptemberben induló 3S-kötélpályák mellett Skandináviában is üzembe áll az...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2017. december 15. 16:48Sínen a világ legmeredekebb pályán közlekedő siklóvasútja A kocsik a völgyállomást elhagyva a Muota-folyó feletti hídon áthaladva rugaszkodnak neki a hajmaresztően meredek pályának, mely...
  • Blogszemle: RegionalBahn.hu
    Blogszemle: RegionalBahn.hu 2017. augusztus 18. 14:46"A kötélvasút nem tömegközlekedés" (iga-berlin-2017.de - Dominik Butzmann) Berlinben tartják idén a nemzetközi kert- és parképítési kiállítást, az IGA-t. A város keleti részében,...
  • Blogszemle: Napi Történelmi Forrás
    Blogszemle: Napi Történelmi Forrás 2016. május 04. 12:14Pillanatképek a 146 éves Budavári Sikló történetéből (napitortenelmiforras.blog.hu) Idén márciusban volt 146 éve, hogy a Budavári Sikló (leánykori nevén Budai Hegypálya) megkezdte...
  • Blogszemle: mindentkibir.blog.hu
    Blogszemle: mindentkibir.blog.hu 2016. március 17. 14:46Kemény szakmák - a felvonók doktora Christian Reimair technikusként dolgozik az ausztriai Stubai gleccser felvonójánál. Ez egész éves munka, a felvonók télen-nyáron üzemelnek. Christian...

Miről szól

Hegyi-liftek, sífelvonók, siklók - azaz minden olyan, amit kötél mozgat. Érdekességek, hírek, technológia, mindez képes blog stílusban.

youtube-logo.png

 

Google +

 


Még több lift..

jobbra_tabla.png

Még több bejegyzésre kíváncsi?
Böngésszen a Bejegyzésbankban!

Kapcsolat

Infó? Ötlet? Írjon!


Impresszum

 

A "szerkesztőség" egyelőre egyszemélyes.
Foglalkozásom tekintve informatikus vagyok. Sok más hobbim mellett rajongok a kötélpályák világáért.

Tipp

www.lift-world.info

Jogi nyilatkozat

A Blog-oldal létrejöttét nem anyagi haszon, hanem a drótkötélpályák határtalan szeretete motiválta. A cikkekből és a blog-rendszer üzemeltetői által elhelyezett hirdetésekből ezen oldalnak tehát semmiféle pénzbevétele nem származik. A bejegyzésekben szereplő képek és videók forrásai (készítőjük nevével együtt) mindig feltüntetésre kerülnek.

Saját készítésű fotók licence:
CC BY-SA

A bejegyzések szövegei szabadon felhasználhatóak, de kéretik a forrás megemlítése!

politikamentes_logo.png

Valamint sért(eget)ő, illetve off kommentek törlésének joga fenntartva.

Beschreibung

Seilbahnen, Skilifte, Standseilbahnen, Neuigkeiten, News, Technik im illustrierten Blog-Stil.

Disclaimer

Die Schaffung der Blog-Seite nicht der Profit, sondern die grenzenlose Liebe der Seilbahnen wurde motiviert. Autoren dieser Seite keinen Profit von den Artikeln und auch den Werbebannern der Systembetreiber bekommen. Bilder- und Videoquellen in den Einträgen werden immer angezeigt.

Lizenz der eigenen Fotos:
CC BY-SA


The creation of these blog has not motivated by the profit, but the boundless love of cableways. Authors of this Site have no income from the articles and even the banners of the system operator. Picture and video sources in the entries are always displayed.

License of self owned photos:
CC BY-SA

2012.11.01. 17:05 BundesBlog

Hogyan működik a kis-kabinos és ülős gyorslift?

Hogyan működik sorozatunk következő témája azok a kétsebességes sífelvonók, ahol több - általában 4-10 személyes kabin, vagy 4-8 személyes szék közlekedik egy végtelenített kötélpályán (a kabinokat formájuk miatt szokták buboréknak, vagy tojásnak is nevezni, de elterjedt a gondola-lift kifejezés is).

Az alapelv: a kabinok, vagy ülőeszközök a végállomáson (vagy a középállomáson) a folyamatosan futó drótkötélpályáról lejönnek, majd egy lassabb sebességű szállítóláncon körbehaladva visszafordulnak (középállomás esetén pedig továbbhaladnak), ekkor zajlik le a ki- és beszállás folyamata. A felvonóházat elhagyva újra felgyorsulnak, rögzítődnek a kötélpályán és folytatják útjukat a végállomás felé. A kétsebességes rendszer előnye, hogy adott idő alatt nagy számú utas - pl. síelő - komfortosan szállítható a csúcsállomásra, a nagyobb utazósebességnek köszönhetően pedig kevesebb várakozással kell töltenünk az időt, mire elérünk a célállomásra (így pl. többet síelhetünk).

Maga a felvonó-rendszer nem új keletű, igazából nem sokkal a második világháború után kezdték el bevetni őket, akkoriban még egy-egy kabin jellemzően kettő-négy embert tudott szállítani. Ülős lifteknél a technika még kevéssé terjedt el: az első ilyen típusok az úgynevezett oldalülős felvonók voltak (a svájci fejlesztésű Von Roll VR101-es típus), ahol az utasok a menetiránynak oldalt utaztak, a korai modelleknél szállítólánc híján a székeket a végállomáson a felvonókezelő mozgatta, illetve indította el. A későbbi időkben a technológia fejlődésével a liftek egyre gyorsabbak lettek. A kabinokat nagyobb befogadó képességűekre cserélték, valamint a rendszer fokozatosan teret nyert az ülős lifteknél is. Addig az ülőliftek többsége inkább a klasszikusnak mondható, lassabb, egysebességes rendszerrel közlekedtek, ami azt jelenti, hogy a székek a kötélpályán állandóan rögzítve vannak, leszerelni csak karbantartás vagy szezonszünet idején szokták. Manapság is építenek egysebességes, olcsóbb ülőlift rendszereket különböző síterepeken, a völgyállomáson létesített futószőnyeges megoldással, ezáltal növelhető a lift üzemi sebessége, mivel a székbe beülő utast is mozgatják.

stubnerkogelbahn_i-32456.jpg

Egy korszerű, több-kabinos sílift tipikus példája
(Stubnerkogelbahn, Bad Gastein, Ausztria - lift-world.info)

zwölferhornseilbahn-24605.jpg

A Zwölferhorn Seilbahn az 50-es években épült és azóta is üzemel (sajnos már rebesgetik a leállítását és lecserélését). A 38 tagú kabinflotta mindegyike - ha szűkösen is - de 4 utas szállítására alkalmas.
(St. Gilgen, Ausztria lift-world.info)

zwölferhornseilbahn-24847.jpg

Zwölferhorn Seilbahn a felvonóházból. A több, mint 50 éves konstrukció ellenére a kabinok "adagolása" automatikusan zajlik. Az önálló körbefordulást a vezetősín fokozatos lejtésével, az indítást pedig a kép felső részén is látható indítószerkezettel oldották meg, amely a holtponton átgurítja a kabint. Ezután egy lejtős sínszakaszon a gravitáció már kellő sebességre felgyorsítja, amely megegyezik a drótkötélpálya tempójával. (lift-world.info)

zwölferhornseilbahn-24876.jpg

Egyébként ez a felvonó két-köteles-rendszerű, melynek alkalmazásával küszöbölhetőek voltak a túlzott kötél-belógások, illetve nem volt szükség egy túlméretezett hajtómű beépítésére: a fix teherhordó kötélen gurul a kabin, a vonókötél pedig mozgatja. A gondolaliftek ezen (kétköteles) alkalmazását a feltalálója után Wallmannsberger-rendszernek is hívják. (lift-world.info)

reifenforderer-bergbahnen-org.jpg

Indítás és fogadás korszerű megoldása. Alapelve: mindegyik gumikerék gyorsabban forog a szomszédjánál, míg a legutolsó kerék már a kötélpálya sebességével forog. (bergbahnen.org)

kettelorderer-bergbahnen-org.jpg

A lassabb sebességű szállítólánc a felvonóházban. Napjainkban inkább a gumikerekes megoldást alkalmazzák. (bergbahnen.org)

aineckbahn-35368.jpg

A rendszer lelke: a gyorsrögzítő (azaz kuplungos) szerkezet az ülőlift vagy kabin kapaszkodóján - alulról fotózva. A jobboldalon található "sebváltóra" emlékeztető kar felhúzásakor a rögzítés megszűnik. (lift-world.info)

st-open.jpg

Egy másik, de hasonló elven működő, gyorsrögzítő szerkezet nyitott (oldott) állapotban..

st-close.jpg

..valamint zárt (rögzített) állapotban. (bergbahnen.org)

A felvonóházból kihaladó egység rögzítésének pillanata - videón.

aineckbahn-35353.jpg

A gyorsrögzítős rendszer ülős lifttel (Aineckbahn, Katschberg, Ausztria; lift-world.info)

kringsalmbahn-4.jpg

Korszerű 6 személyes ülőlift. Hat ember kényelmes és nyugodt beszállásához szükséges a lassabb sebesség a végállomáson. (Obertauern, Ausztria; lift-world.info)

kringsalmbahn-2.jpg

Ugyanez a sílift egy kvázi-középállomással. Noha a székek lelassítanak a kötélpálya kanyarodása miatt, ki- és beszállni ebben az esetben nem lehetséges. (lift-world.info)

zillertal_shuttle-hochfugen-37167.jpg

Egy korszerű sífelvonó végállomása (Hochfügen, Zillertal, Ausztria; lift-world.info)

maierlbahn-kitzb-38666.jpg

A kabinokat éjszakára leveszik és egy garázsban tárolják. Ez a művelet is teljesen automatikus. (Maierlbahn, Kitzbühel, Ausztria; lift-world.info)

gletscherbus2-33939.jpg

Az alapelv ugyanaz, csak két vonókötéllel. Ezek a 24 személyes kabinok az oldalszéllel jobban megbirkóznak. (Gletscherbus, Hintertux, Ausztria; lift-world.info)

3s-kb-30bgd-2.jpg

Még nagyobb, 30-személyes kabinokkal üzemelő sílift. Ehhez már 2 darab fix teherhordó és egy vonókötélre van szüksége a kabinoknak. A kép baloldalán látható V-alakú készülék tartja el a 3 kötelet egymástól. (3S Bahn, Kitzbühel, Ausztria; lift-world.info)

Végül egy klasszikus, Von Roll - illetve annak típusa után VR101-es rendszerű felvonó videója, amely az egyesült államokbeli Tulsa-ban üzemel. Az indítás eredetileg a "madzag" megrántásával történik, itt azonban a kioldószerkezetet automatizálták. Egyébként a svájci VR101-es licensz alapján számos oldalülős lift épült Szlovákia és Csehország síterepein még az ötvenes években (a Transporta Chrudim gyártásában). Ezen a felvételen székek helyett kabinok közlekednek.

Szólj hozzá!

Címkék: hogyan működik sílift kabinos-lift gondola-lift ülő-lift két-sebességes


A bejegyzés trackback címe:

https://kotelpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr474883594

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.