Érdekes témakörök:
Típus kislexikon Hogyan működik? Nagykabios Sikló Gondola-lift Gleccser Városban Képes nyári beszámolók

Bejegyzésbank

Lapszemlék

  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2018. szeptember 29. 19:33"Ma megnyílik a világ legmagasabban fekvő kötélpálya-állomása" Már ami a háromsodronyos forgókötélpályákat illeti. A 2016 tavaszán megkezdett munkák a Kis-Matterhornon lezárultak: a...
  • Lapszemle: www.index.hu
    Lapszemle: www.index.hu 2018. április 09. 11:37Huszonhat év után újra üzemel a szarajevói lanovka Huszonhat év után újra működik a délszláv háborúban lerombolt szarajevói lanovka, amely a bosnyák főváros fölötti kirándulóhelyre, a festői...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2018. március 28. 21:40A norvégiai Vossban nyílik meg Skandinávia első 3S-kötélpályája. A Stubai-gleccserre és a Kis-Matterhornra vezető, szeptemberben induló 3S-kötélpályák mellett Skandináviában is üzembe áll az...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2017. december 15. 16:48Sínen a világ legmeredekebb pályán közlekedő siklóvasútja A kocsik a völgyállomást elhagyva a Muota-folyó feletti hídon áthaladva rugaszkodnak neki a hajmaresztően meredek pályának, mely...
  • Blogszemle: RegionalBahn.hu
    Blogszemle: RegionalBahn.hu 2017. augusztus 18. 14:46"A kötélvasút nem tömegközlekedés" (iga-berlin-2017.de - Dominik Butzmann) Berlinben tartják idén a nemzetközi kert- és parképítési kiállítást, az IGA-t. A város keleti részében,...
  • Blogszemle: Napi Történelmi Forrás
    Blogszemle: Napi Történelmi Forrás 2016. május 04. 12:14Pillanatképek a 146 éves Budavári Sikló történetéből (napitortenelmiforras.blog.hu) Idén márciusban volt 146 éve, hogy a Budavári Sikló (leánykori nevén Budai Hegypálya) megkezdte...
  • Blogszemle: mindentkibir.blog.hu
    Blogszemle: mindentkibir.blog.hu 2016. március 17. 14:46Kemény szakmák - a felvonók doktora Christian Reimair technikusként dolgozik az ausztriai Stubai gleccser felvonójánál. Ez egész éves munka, a felvonók télen-nyáron üzemelnek. Christian...

Miről szól

Hegyi-liftek, sífelvonók, siklók - azaz minden olyan, amit kötél mozgat. Érdekességek, hírek, technológia, mindez képes blog stílusban.

youtube-logo.png

 

Google +

 


Még több lift..

jobbra_tabla.png

Még több bejegyzésre kíváncsi?
Böngésszen a Bejegyzésbankban!

Kapcsolat

Infó? Ötlet? Írjon!


Impresszum

 

A "szerkesztőség" egyelőre egyszemélyes.
Foglalkozásom tekintve informatikus vagyok. Sok más hobbim mellett rajongok a kötélpályák világáért.

Tipp

www.lift-world.info

Jogi nyilatkozat

A Blog-oldal létrejöttét nem anyagi haszon, hanem a drótkötélpályák határtalan szeretete motiválta. A cikkekből és a blog-rendszer üzemeltetői által elhelyezett hirdetésekből ezen oldalnak tehát semmiféle pénzbevétele nem származik. A bejegyzésekben szereplő képek és videók forrásai (készítőjük nevével együtt) mindig feltüntetésre kerülnek.

Saját készítésű fotók licence:
CC BY-SA

A bejegyzések szövegei szabadon felhasználhatóak, de kéretik a forrás megemlítése!

politikamentes_logo.png

Valamint sért(eget)ő, illetve off kommentek törlésének joga fenntartva.

Beschreibung

Seilbahnen, Skilifte, Standseilbahnen, Neuigkeiten, News, Technik im illustrierten Blog-Stil.

Disclaimer

Die Schaffung der Blog-Seite nicht der Profit, sondern die grenzenlose Liebe der Seilbahnen wurde motiviert. Autoren dieser Seite keinen Profit von den Artikeln und auch den Werbebannern der Systembetreiber bekommen. Bilder- und Videoquellen in den Einträgen werden immer angezeigt.

Lizenz der eigenen Fotos:
CC BY-SA


The creation of these blog has not motivated by the profit, but the boundless love of cableways. Authors of this Site have no income from the articles and even the banners of the system operator. Picture and video sources in the entries are always displayed.

License of self owned photos:
CC BY-SA

2012.10.27. 11:15 BundesBlog

San Francisco városi siklói

Ezek a speciális, manuálisan működtetett sikló járművek 1873-óta közlekednek San Francisco meredek utcáin, a hálózat legnagyobb kiterjedését 1890-re érte el. Az 1900-as évek közepére azonban eléggé lecsökkent a vonalak száma, részben a buszok fokozatos térnyerése, részben pedig az infrastruktúra rossz állapota miatt. A megmaradt, főként turistákat kiszolgáló három vonal 1982 és 84 között teljes átalakításon esett át (60-as Powell-Hyde, 59-es Powell-Mason, illetve a 61-es California Street vonal).

A kilencvenes években felújított/gyártott, régi villamos kocsikra emlékeztető járművek egy végtelenített drótkötél segítségével közlekednek, mely a sínpár között található, görgőkkel terelt, süllyesztett nútban fut. Ahhoz hogy a siklók egymástól függetlenül tudjanak közlekedni, egy speciális mechanikus fogószerkezetre van szükség. A finom indítások és megállásokhoz erős és jó kézügyességű járművezető, vagy ahogy ott nevezik „gripman” szükségeltetik. A fogószerkezet rögzítésével létrejön, oldásával pedig megszűnik a kapcsolat a vonókábel és a jármű között. Oldáskor a kocsi szabadon fut, lefékezéssel megállítható.

A fogószerkezet mellett a másik legfontosabb része a járműnek a fékrendszere: három fajta fékkel van felszerelve, a kerekeknél található tuskófékek, a puhafa-betétes sínfékek, illetve az acél vészfékek. A pálya meredeksége miatt egy esetleges vészfékezés után a féket gyakran csak a műszaki egység emberei tudják eltávolítani a pályáról.

A vonalakon kétfajta kocsi típus létezik: egy-, illetve két-vezérállásos. Az egy-vezérállásos kivitelt a végállomáson a vezető egy fordítókorongon állítja ellenkező irányba.

san-francisco-cable-car-1.jpg

10-es számú városi sikló, háttérben az Alcatraz szigettel (Wikipedia)

san-francisco-cable-car-7.jpg

Powell & Market-nál a fordítókorongon (Wikipedia)

san-francisco-cable-car-3.jpg

A sikló vezérállása (Wikipedia)

san-francisco-cable-car-4.jpg

A kilincsműves ("racsnis") fogószerkezet működési ábrája. A szerkezet finom satuként befogja a kábelt, ezáltal a kocsi rántás nélkül, fokozatosan indítható (cablecarmuseum.org).

san-francisco-cable-car-8.jpg

A sínpár között megbúvó vonókábel (cablecarmuseum.org)

san-francisco-cable-car-2.jpg

Powerhouse-ban található, kábelt mozgató hajtómű (cablecarmuseum.org)

san-francisco-cable-car-6.jpg

A hármas fékrendszer egyik eleme, a tuskófék (cablecarmuseum.org)

san-francisco-cable-car-5.jpg

A másik a puhafa-betétes sínfék. Előnye a hatékonysága, hátránya, hogy a fabetétet kb. háromnaponta ki kell cserélni (cablecarmuseum.org).

Videó a sikló vonatokról (Youtube)

További információk a siklókról: http://www.cablecarmuseum.org/

Szólj hozzá!

Címkék: város sikló USA San Francisco


A bejegyzés trackback címe:

https://kotelpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr14872422

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.