Érdekes témakörök:
Típus kislexikon Hogyan működik? Nagykabios Sikló Gondola-lift Gleccser Városban Képes nyári beszámolók

Bejegyzésbank

Lapszemlék

  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2018. szeptember 29. 19:33"Ma megnyílik a világ legmagasabban fekvő kötélpálya-állomása" Már ami a háromsodronyos forgókötélpályákat illeti. A 2016 tavaszán megkezdett munkák a Kis-Matterhornon lezárultak: a...
  • Lapszemle: www.index.hu
    Lapszemle: www.index.hu 2018. április 09. 11:37Huszonhat év után újra üzemel a szarajevói lanovka Huszonhat év után újra működik a délszláv háborúban lerombolt szarajevói lanovka, amely a bosnyák főváros fölötti kirándulóhelyre, a festői...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2018. március 28. 21:40A norvégiai Vossban nyílik meg Skandinávia első 3S-kötélpályája. A Stubai-gleccserre és a Kis-Matterhornra vezető, szeptemberben induló 3S-kötélpályák mellett Skandináviában is üzembe áll az...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2017. december 15. 16:48Sínen a világ legmeredekebb pályán közlekedő siklóvasútja A kocsik a völgyállomást elhagyva a Muota-folyó feletti hídon áthaladva rugaszkodnak neki a hajmaresztően meredek pályának, mely...
  • Blogszemle: RegionalBahn.hu
    Blogszemle: RegionalBahn.hu 2017. augusztus 18. 14:46"A kötélvasút nem tömegközlekedés" (iga-berlin-2017.de - Dominik Butzmann) Berlinben tartják idén a nemzetközi kert- és parképítési kiállítást, az IGA-t. A város keleti részében,...
  • Blogszemle: Napi Történelmi Forrás
    Blogszemle: Napi Történelmi Forrás 2016. május 04. 12:14Pillanatképek a 146 éves Budavári Sikló történetéből (napitortenelmiforras.blog.hu) Idén márciusban volt 146 éve, hogy a Budavári Sikló (leánykori nevén Budai Hegypálya) megkezdte...
  • Blogszemle: mindentkibir.blog.hu
    Blogszemle: mindentkibir.blog.hu 2016. március 17. 14:46Kemény szakmák - a felvonók doktora Christian Reimair technikusként dolgozik az ausztriai Stubai gleccser felvonójánál. Ez egész éves munka, a felvonók télen-nyáron üzemelnek. Christian...

Miről szól

Hegyi-liftek, sífelvonók, siklók - azaz minden olyan, amit kötél mozgat. Érdekességek, hírek, technológia, mindez képes blog stílusban.

youtube-logo.png

 

Google +

 


Még több lift..

jobbra_tabla.png

Még több bejegyzésre kíváncsi?
Böngésszen a Bejegyzésbankban!

Kapcsolat

Infó? Ötlet? Írjon!


Impresszum

 

A "szerkesztőség" egyelőre egyszemélyes.
Foglalkozásom tekintve informatikus vagyok. Sok más hobbim mellett rajongok a kötélpályák világáért.

Tipp

www.lift-world.info

Jogi nyilatkozat

A Blog-oldal létrejöttét nem anyagi haszon, hanem a drótkötélpályák határtalan szeretete motiválta. A cikkekből és a blog-rendszer üzemeltetői által elhelyezett hirdetésekből ezen oldalnak tehát semmiféle pénzbevétele nem származik. A bejegyzésekben szereplő képek és videók forrásai (készítőjük nevével együtt) mindig feltüntetésre kerülnek.

Saját készítésű fotók licence:
CC BY-SA

A bejegyzések szövegei szabadon felhasználhatóak, de kéretik a forrás megemlítése!

politikamentes_logo.png

Valamint sért(eget)ő, illetve off kommentek törlésének joga fenntartva.

Beschreibung

Seilbahnen, Skilifte, Standseilbahnen, Neuigkeiten, News, Technik im illustrierten Blog-Stil.

Disclaimer

Die Schaffung der Blog-Seite nicht der Profit, sondern die grenzenlose Liebe der Seilbahnen wurde motiviert. Autoren dieser Seite keinen Profit von den Artikeln und auch den Werbebannern der Systembetreiber bekommen. Bilder- und Videoquellen in den Einträgen werden immer angezeigt.

Lizenz der eigenen Fotos:
CC BY-SA


The creation of these blog has not motivated by the profit, but the boundless love of cableways. Authors of this Site have no income from the articles and even the banners of the system operator. Picture and video sources in the entries are always displayed.

License of self owned photos:
CC BY-SA

2012.10.19. 01:07 BundesBlog

Hogyan működnek a nagykabinos inga-liftek?

Hogyan működik-rovat első témájának keretén belül a nagykabinos, inga-üzemű liftet nézzük meg röviden. Ezeket a felvonókat főleg olyan helyeken alkalmazzák, ahol kevés alátámasztással, azaz kötelet tartó oszloppal nagy fesztávolságokat kell áthidalni. A két végállomás közötti jelentős szintkülönbség és távolság miatt a kabinok  nagyobb sebességgel, általában 30-36 km/órával közlekednek. Ahogy a nevében is benne rejlik, nagy befogadó képességű, főleg állóhelyes kabin-párral rendelkeznek, melyek oda-vissza közlekedő, úgynevezett ingázó-rendszerben működnek (a német nyelvterületeken ezért hívja a szakma ezt a rendszert Pendelbahn-nak is).

A kevés alátámasztással bíró nagy fesztávolságú pályán kevésnek bizonyul az egyköteles felvonórendszer, melynél ugyanaz a kötél végzi a felvonószekrény fel- és levontatását, valamint magát a teherviselést is (pl. ülőlifteknél). Ezért 2 vagy 3 kötél között osztják meg a feladatokat a következők szerint:

tobbkoteles-nagykabin-sema.jpg

(grafika: német Wikipédia)

A teherhordást egy vagy két vastagabb fix kötélre bízzák (lásd. teherhordó kötél). Ezeken gurul a kabin futóműve. A vontatást egy vékonyabb, végtelenített vonókötéllel oldják meg. A felvonóházban lévő hajtómű ezt a kötelet mozgatja, azon keresztül a kabinpárt.

schnalstaler_gletscherbahn-13939.jpg

Példa a háromköteles (2+1) rendszerre
(Schnalstaler Gletscherbahn, Dél-Tirol, Olaszország; lift-world.info)

Az inga-üzemű rendszert egyszerűsége és megbízható működése miatt már a felvonóépítés hajnalán előszeretettel alkalmazták, ezért sokan nevezik a klasszikus hegyi-lift felépítésének.

Példa nagykabinos, inga-üzemű felvonóra: Tiroler Zugspitzbahn

Mi történik a vonókötél elszakadása esetén?
A kabinok futóművei automata vészfékrendszerrel vannak ellátva, amelyek azonnal érzékelik a kötél elszakadását. Mivel a kötélszakadás és befékezés után értelemszerűen a felvonó képtelen a tovább-közlekedésre, az utasokat helikopterrel vagy más mentőeszközzel kell evakuálni.

Szólj hozzá!

Címkék: hogyan működik nagykabin


A bejegyzés trackback címe:

https://kotelpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr814857248

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.