Érdekes témakörök:
Típus kislexikon Hogyan működik? Nagykabios lift Sikló Gondola-lift Gleccser Városban Képes nyári beszámolók

Bejegyzésbank

Miről szól

Hegyi-liftek, sífelvonók, siklók - azaz minden olyan, amit kötél mozgat. Érdekességek, hírek, technológia, mindez képes blog stílusban.

Még több lift..

jobbra_tabla.png

Még több bejegyzésre kíváncsi?
Böngésszen a Bejegyzésbankban!

Kapcsolat

Infó? Ötlet? Írjon!


Impresszum

 

A "szerkesztőség" egyelőre egyszemélyes.
Foglalkozásom tekintve informatikus vagyok, jelenleg szoftverfejlesztőként dolgozom. Sok más hobbim mellett rajongok a kötélpályák világáért.

Tipp

www.lift-world.info

Jogi nyilatkozat

A Blog-oldal létrejöttét nem anyagi haszon, hanem a drótkötélpályák határtalan szeretete motiválta. A cikkekből és a blog-rendszer üzemeltetői által elhelyezett hirdetésekből ezen oldalnak tehát semmiféle pénzbevétele nem származik. A bejegyzésekben szereplő képek és videók forrásai (készítőjük nevével együtt) mindig feltüntetésre kerülnek.

Saját készítésű fotók licence:
CC BY-SA

A bejegyzések szövegei szabadon felhasználhatóak, de kéretik a forrás megemlítése!

politikamentes_logo.png

Valamint sért(eget)ő, illetve off kommentek törlésének joga fenntartva.

Beschreibung

Seilbahnen, Skilifte, Standseilbahnen, Neuigkeiten, News, Technik im illustrierten Blog-Stil.

Disclaimer

Die Schaffung der Blog-Seite nicht der Profit, sondern die grenzenlose Liebe der Seilbahnen wurde motiviert. Autoren dieser Seite keinen Profit von den Artikeln und auch den Werbebannern der Systembetreiber bekommen. Bilder- und Videoquellen in den Einträgen werden immer angezeigt.

Lizenz der eigenen Fotos:
CC BY-SA


The creation of these blog has not motivated by the profit, but the boundless love of cableways. Authors of this Site have no income from the articles and even the banners of the system operator. Picture and video sources in the entries are always displayed.

License of my photos:
CC BY-SA

2017.08.13. 12:51 FeketeCsaba

Még egy kis életkép Silvretta környékéről

Az alábbi bejegyzés még az ezt megelőző képes nyári beszámolóból kimaradt, ami valamelyest érinti a kötélpálya-témát. A helyszín Ischgl településtől egy kicsit dél-nyugatabbra fekvő, sokak számára talán ismerősen csengő Galtür. (Kitérő jelleggel itt jegyezném meg, hogy az 1584 méter magasan fekvő városka sajnos a híradások élén is szerepelt az 1999 februárjában történt hatalmas lavinakatasztrófa miatt - az esetet az egyik ismeretterjesztő csatorna is feldolgozta.)

Galtür sípálya-rendszere egy Kops nevű víztározó mellett fekszik - ez a tó a Vorarlberg tartománybeli Silvretta vízerőmű-rendszer egyik eleme. 2017 júliusában, a tó parkolójának egy elkerített részén a következő alkatrész-lerakatra lettem figyelmes:

dsc_0500.JPG

A Breitspitzbahn nevű kétszemélyes ülőliftet még a nyolcvanas években üzemelték be. 2016 nyarán kezdték építeni az utód - tízszemélyes kiskabinos (10-MGD) - gondola-típust, azóta úgy látszik itt állnak az elbontott lift alkatrészei. Az előtérben az egyik felvonóoszlop görgősora látható, mögötte a székek függeszkedő elemei, leghátul a sárga matricás csövek pedig a lehajtható síléc-, illetve lábtartó szerkezetek, amelyek a kiesés ellen is hivatottak (voltak) védeni.

dsc_0506.JPG

Az óriási visszafordító korongok egyelőre ideiglenes acéltartókon pihennek, előtérben a sízők körében jól ismert, felvonóház bejárata felett álló figyelmeztető és tájékoztató táblasorral.

dsc_0507.JPG

 Ilyen közelről ritkán lehet őket látni.

dsc_0511.JPG

A felvonó alkatrészek szemügyre vétele után, a parkolót elhagyva ezt láthatjuk: a bevezetőben említett Stausee Kops völgyzáró gátját. Háttérben a Galtür sípálya-rendszerének egy része fekszik - többek közt a Breitspitzbahn által kiszolgált lejtőkkel, balra az impozáns Ballunspitze (2671 m) sziklás csúcsával. Egyébként a hegy keleti oldala Tirol területén található, a nyugati (felénk eső része) már Vorarlberg tartomány része.

dsc_0513.JPG

A gáttal szemközt, a tó túloldalán is kivehető két sípálya és egy húzólift nyomvonala.

dsc_0513_2.jpg

 Egy kicsit közelebbről a felvonóoszlopok fordított V alakjából látszik, hogy nem egy, hanem két húzóliftről, pontosabban egy húzólift-párról van szó (név szerint: Kopsseelifte I + II).

galtur_1_lw.jpg

Álljon itt egy fénykép arról az állapotról is, amikor még javában üzemelt a főszereplő Breitspitz-ülőlift. A fotó felső részén a víztározó gátfala húzódik. (www.lift-world.info - Polar)

galtur_map.jpg

A bejegyzés szereplői a Galtür-sítérképen. (alap térkép: sielok.hu)

(A nem megjelölt fotók származása saját forrás.)

Kapcsolódó oldalak:

2017.08.07. 15:18 FeketeCsaba

Képes nyári beszámoló: Tirol és Svájc határánál

Idei nyári képes beszámolómban a tiroli Paznaun és Silvretta vidékére kalauzolom el az olvasókat.

Tirol nyugati szélén fekvő Paznaun-völgy és Silvretta-hegyvidék több híres, patinás síközpontot is magába foglal, ezek közül talán a legérdekesebb - első olvasásra kicsit furának tűnő településnévév - Ischgl. Az 518 hektáron elterülő, 238 kilométernyi sípálya-rendszerrel rendelkező sportcentrum síbérlet árai kissé borsosak, igaz ennek megfelelően a célközönség is nagyrészt a felsőbb körökből származik. Annál inkább érdekesebb a felvonók tarifája a nyári szezonban. Néhány éve bevezetésre került a Silvretta-vendégkártya rendszer, melynek szolgáltatásait elsősorban a Paznaun-völgyben lakó vendégek élvezhetik. Használatával jogosultak vagyunk többek közt a régió összes nyáron közlekedő felvonóját korlátozás nélkül, ingyenesen igénybe venni, valamint Tirol és Vorarlberg közt vezető vámköteles hágóút, a Silvretta Hochalpenstrasse hajtűkanyarjain is nulla eurós tarifával autózhatunk vagy motorozhatunk, természetesen az ott tartózkodásunk idején, amíg a kártya érvényessége le nem jár. Ezt a lehetőséget mi is kihasználtuk, így a felvonórendszerrel a szomszédos Svájcot is meglátogattuk. Itt jön a sírégió másik érdekessége: az országhatártól nem messze fekvő Ischgl egyesítette pályarendszerét a szomszédos Svájc Samnaun nevű községével, a határ a közös hegygerinc mentén vezet végig (Samnaunhoz egyébként négy apró településcsoport tartozik, ezeket közigazgatási szempontból ez a falu fogja össze). Schengen előtti időkben a határőrök a 2700 méteres magasságban az átkelni vágyó sízők okmányait is ellenőrizték. Jelenleg mint nem EU-s tagország alkalmazza az egyezmény előírásait, de a vámosok a közúti határátkelőknél szúrópróba szerűen ellenőrizhetik az autósokat. Ráadásul Samnaun a sajátos földrajzi viszonyoknak köszönhetően eredetileg csupán Ausztria felől volt megközelíthető. Napjainkban egy szűk, alagutakkal teletűzdelt, helyenként egysávos hegyi úton van lehetőség saját kantonjából elérni. A viszonylagos elzártságból előny is fakadt: Samnaun községe a 19. század vége óta vámmentes státuszt élvez, így ha korlátozott mennyiségben is, de szeszes italt, cigarettát és üzemanyagot sokkal olcsóbban vásárolhatunk. A völgyben öt benzinkút közül is válogathatunk.

map_2.jpg

A Silvretta-vidék térképrészlete. Ischgl és Samnaun közti hegyi átkeléshez összesen 5 különböző felvonóval kell utazni:
1: Silvrettabahn (24 személyes, funitel típusú lift),
2: Flimjochbahn (8 személyes ülős lift),
3: Flimsattelbahn (4 személyes ülős),
4: Alp Trider Sattelbahn (6 személyes ülős),
5: Twinliner (180 személyes nagykabinos lift).
(www.openstreetmap.org)

2017.07.09. 13:06 FeketeCsaba

A Niagara habjai felett

Kanada és az Egyesült Államok határán húzódó Niagarát Patkó-, valamint Amerikai-zuhatagáról ismerik a legtöbben. A zord folyónak azonban más érdekessége is akad: a sebes hullámok felett egy kötélpályán keresztül is át tudunk kelni.

A felvonó 540 méter hosszú kábeleit a már említett vízesésektől északrabra, egy 90 fokban megtörő, örvénylő folyókanyarulati szakasz, a Niagara Whirlpool felett feszítették ki. A két végállomást (Colt's Point és Thompson's Point) a folyó “könyökének” számító, medence-szerű képződmény bejárati szirtjeinél telepítették, mindkettő kanadai territóriumon van. A lift másik érdekessége, hogy mivel a folyót teljes hosszában az államhatár szeli ketté, a derékszögű kanyar miatt a kötélpálya az út középső szakaszán áthalad az Egyesült államok felett, tehát egy oda-vissza kirándulás alkalmával kétszer lépünk be az USA, azon belül is New York állam területére, persze ez esetben nincsen szükség átlépő iratokra.

nia_01.jpg

Kötélpálya elhelyezkedése. A vastag lila vonal bal oldala kanadai, míg a jobb oldala egyesült államokbeli terület. A felvonó egy rövid szakaszon belép USA területére. (www.openstreetmap.org)

A spanyol Leonardo Torres Quevedo mérnök és matematikus által tervezett felvonó története már több mint százéves: tizenhárom hónapnyi építkezés után, 1916-ban nyitották meg a nagyközönség előtt (az akkor még napvédő tető nélküli) negyven személyes, kosár-szerű nagykabinos liftet. Az eredetileg is egyetlen "járművel" rendelkező felvonó-rendszert többször korszerűsítették - a legátfogóbb ezek közül 1984-ben történt - azonban a személyszállító egység eredeti kinézetét megőrizték, beleértve a jellegzetes félköríves, rácsszerkezetes futóművét, melynek görgői összesen hat (három bal – három jobb) acél tartókábelen gurul, biztosítva a megfelelő oldalstabilitást, a középvonalában rögzített vonókábel-hurok pedig az egész szerkezet mozgatásáért felelős.

 nia_02_wiki_s.jpg

Átkelés a Niagara-örvény felett. A beszállási terminálok a folyó vízszintje fölött kb. 76 méteres (250 láb) magasságban találhatók. A kötélpálya belógásának köszönhetően az út felénél ez az érték kissé kevesebb. (Wikimédia - Cmglee)

nia_05.jpg

(Wikimédia - Ad Meskens)

nia_03_wiki.jpg

Reklámfotó a hatvanas évekből. A húsz évvel későbbi, átfogó rekonstrukciónál ügyeltek a liftkabin eredeti kinézetének megőrzésére. (Wikimédia - Library and Archives Canada)

A 7 km/óra sebességgel közlekedő felvonó hajtóműve szükség esetén természetesen el van látva dízelmotoros segédüzemmel is, valamint egy négyszemélyes - a fő rendszertől függetlenül közlekedni képes - önálló mentőegységgel, amit szerencsére ezidáig csupán gyakorlatozási céllal kellett bevetni:

www.niagarafallsreview.ca

Evakuálási gyakorlat a mentő-liftkosárral. (www.niagarafallsreview.ca)

 

Kapcsolódó oldalak: