Érdekes témakörök:
Típus kislexikon Hogyan működik? Nagykabios Sikló Gondola-lift Gleccser Városban Képes nyári beszámolók

Bejegyzésbank

Miről szól

Hegyi-liftek, sífelvonók, siklók - azaz minden olyan, amit kötél mozgat. Érdekességek, hírek, technológia, mindez képes blog stílusban.

Még több lift..

jobbra_tabla.png

Még több bejegyzésre kíváncsi?
Böngésszen a Bejegyzésbankban!

Kapcsolat

Infó? Ötlet? Írjon!


Impresszum

 

A "szerkesztőség" egyelőre egyszemélyes.
Foglalkozásom tekintve informatikus vagyok, jelenleg szoftverfejlesztőként dolgozom. Sok más hobbim mellett rajongok a kötélpályák világáért.

Tipp

www.lift-world.info

Jogi nyilatkozat

A Blog-oldal létrejöttét nem anyagi haszon, hanem a drótkötélpályák határtalan szeretete motiválta. A cikkekből és a blog-rendszer üzemeltetői által elhelyezett hirdetésekből ezen oldalnak tehát semmiféle pénzbevétele nem származik. A bejegyzésekben szereplő képek és videók forrásai (készítőjük nevével együtt) mindig feltüntetésre kerülnek.

Saját készítésű fotók licence:
CC BY-SA

A bejegyzések szövegei szabadon felhasználhatóak, de kéretik a forrás megemlítése!

politikamentes_logo.png

Valamint sért(eget)ő, illetve off kommentek törlésének joga fenntartva.

Beschreibung

Seilbahnen, Skilifte, Standseilbahnen, Neuigkeiten, News, Technik im illustrierten Blog-Stil.

Disclaimer

Die Schaffung der Blog-Seite nicht der Profit, sondern die grenzenlose Liebe der Seilbahnen wurde motiviert. Autoren dieser Seite keinen Profit von den Artikeln und auch den Werbebannern der Systembetreiber bekommen. Bilder- und Videoquellen in den Einträgen werden immer angezeigt.

Lizenz der eigenen Fotos:
CC BY-SA


The creation of these blog has not motivated by the profit, but the boundless love of cableways. Authors of this Site have no income from the articles and even the banners of the system operator. Picture and video sources in the entries are always displayed.

License of self owned photos:
CC BY-SA

2017.11.02. 15:17 FeketeCsaba

Ítéletidő Csehországban

Híradásokból tudjuk, hogy a vasárnapi szélvihar Csehországban is hatalmas pusztításokat okozott.
A német határhoz közel fekvő Bublava-Stříbrná sírégiónál készített és Facebook-on is közzétett fotókon látszik a tomboló vihar közvetett ereje: az ítéletidőnek köszönhetően a kidőlt fenyőfák liftkábeleket sodortak le, illetve a sípálya ülőliftjének egyik felvonóoszlopát is teljesen tönkretették.

01.jpg

(Priznania a zazitky vlekarov a lanovkarov facebook-oldala)

02.jpg

(Priznania a zazitky vlekarov a lanovkarov facebook-oldala)

03.jpg

(Priznania a zazitky vlekarov a lanovkarov facebook-oldala)

04.jpg

(Priznania a zazitky vlekarov a lanovkarov facebook-oldala)

05_m.jpg

(Priznania a zazitky vlekarov a lanovkarov facebook-oldala)

06.jpg

(Priznania a zazitky vlekarov a lanovkarov facebook-oldala)

 

Kapcsolódó oldal és további fotók:

2017.10.29. 18:34 FeketeCsaba

Európa leggyorsabb siklója - a Wurzeralmbahn

Elsőre talán nem gondolnánk, de ha Európa leggyorsabb siklóliftjét szeretnénk felkeresni, akkor azt az Alpok északkeleti csücskében, Felső-Ausztria tartomány családias léptékű sícentrumában találjuk meg. Spytal am Pyhrn településtől délre autózva, a Pyhrn-hágóút mellett található Wurzeralm síterületet kiszolgáló sikló 804 méterről indul és kevesebb, mint 4 és fél (egészen pontosan 4,3) percnyi utazás után a sícentrum alapállomásának is tekinthető katlanjába szállít fel, 1400 méteres magasságig. A közös acélkábelen mozgatott járműpár kapacitása szállítóegységenként 165 fő, maximális sebessége 50,4 km/h. A liftrendszer nemsokára jubilál, ugyanis majd negyven éve, 1978-ban állították forgalomba - érdekes módon a helyén egy 1962-ben telepített, kiskabinos gondola-liftet leváltva. Mivel Ausztriában járunk, egy ilyen korú siklót legalább egyszer teljes körűen felújítanak, így volt ez Wurzeralm esetében is, méghozzá 1995-ben. A felvonó másik érdekessége, hogy 2014 áprilisában egy hegyen bekövetkezett kisebb épülettűz alkalmával is bevetették: mivel nem lehetett tudni, hogy a meredek és havas bekötőút mennyire járható, a kiérkező tűzoltócsapat első csoportja a siklójárművel utazott, egy kisebb méretű esetkocsival egyetemben, amit a szerelvény mögé akasztott teher-kocsin vontattak fel.

wu_01-sielok.jpg

A nagyobb domborzati egyenetlenségek áthidalása végett a siklópálya néhol igen hatalmas és látványos hídszerkezeteken halad át. (www.sielok.hu)

wu_02-etunnel.jpg

Az utazást három, kisebb-nagyobb alagút is színesíti. Ezek közül látható az egyik, mely a Pyhrn-hágó felé vezető sípálya alól bújik ki. (www.eisenbahntunnel.at - Ing. Peter Hager)

wu_04_skiresort.jpg

Az egyvágányú pálya félúton egy kitérő-rendszerrel kettéválik, itt halad el egymás mellett a járműpár. (www.skiresort.info)

Videó a lefelé menetről. A felvételen jól látszik, hogy a sikló több "feltételes megállóhellyel" is rendelkezik.

 

Kapcsolódó oldalak:

2017.10.02. 12:00 FeketeCsaba

Megújul a tiroli Serfaus sírégió metrója

A helyszín Tirol dél-nyugati részén, az 1400 méter magas völgyteraszon fekvő zsákfalu, Serfaus. A tőle nyugatra elterülő sícentrum felvonóinak alapállomásai a település központján keresztül vezető főutca legvégén kaptak helyet. Az autó forgalmat lecsökkentendő a hetvenes években a falu bejáratánál egy parkoló komplexumot létesítettek, kitiltva a nem ott lakó vendégek behajtását. Noha a személygépkocsis forgalom lecsökkent Serfaus utcáin, az azt kiváltó síbusz szolgáltatás a folyamatosan növekedő turistalétszámnak köszönhetően már-már kapacitása határán üzemelt, ezért döntöttek az 1,3 kilométer pályahosszúságú "alpesi-metró" beruházása mellett. Az 1985-ben üzembe helyezett (hivatalosan 1986 januárjában átadott) acélkábel mozgatású - azaz siklószerű - földalatti jármű négy állomással rendelkezik:
- Parkplatz (parkoló komplexum)
- Kirche (Plébániatemplom)
- Zentrum (faluközpont, állomás régi neve Raika volt)
- Seilbahn (sífelvonók alapállomásai)
.

serfaus-map_v2.jpg

Serfausi metróvonal térképe (alaptérkép: www.openstreetmap.org)

sf_04-wiki.jpg

A metró végállomása a parkoló komplexum felől, Serfaus keleti részén. (Wikimédia - Basotxerri)

sf_01.jpg

U-Bahn jelzés a Kirche nevű állomás aluljárójánál. Kissé szokatlan életkép egy alpesi falusi környezetben. (www.serfaus-fiss-ladis.at)

Most, harminckét évnyi működés után megkezdik a Dorfbahn Serfaus nevű vonal teljes rekonstrukcióját. A megbízást a dél-tiroli székhelyű Leitner nyerte el, magát a járműszerelvényt pedig az osztrák Carvatech karosszériagyártó vállalat szállítja. Nagyrészt a mellékszezonokra összpontosított munkálatok jelentős részével a tervek szerint 2019-re készülnének el. Működési elvben ugyan nem lesz eltérés az eredeti konstrukcióhoz képest, de a korszerűbb technológiának köszönhetően a szállítókapacitás a duplájára, azaz 3000 fő/órára emelkedik irányonként, ehhez komfortosabb utazást is ígérnek a gyártók.

sf_02-wiki.jpg

A metró nyugati végállomása a sífelvonó-termináloknál. Érkezéskor a szerelvény pontosan a kép baloldalán kivehető peronajtóknál áll meg. (Wikimédia - Dmitry A. Mottl)

Ami pedig a működési elvet illeti: a jelenleg üzemelő szerelvény egy ikerkabin-párból álló egység, melyet egy végtelenített kötélpálya segítségével mozgatnak oda és vissza irányba. A helyes irányban tartásról az alagút oldalfalára szerelt vezetősín gondoskodik. A föld alatt fellépő kellemetlen vibrációk elkerülése végett sínek helyett a szerelvény 24 darab légpárnás berendezésen siklik, melyhez a megfelelő nyomást a járműbe szerelt kompresszorok biztosítják. Az ehhez, valamint a világításhoz és az egyéb beépített elektromos berendezésekhez az energiát felsővezetékről nyeri. A kötélpálya maximum 40 km/óra sebességgel tudja mozgatni a szerelvényt. A rendszer teljesen automatikus, a járműben vezető nem tartózkodik, a személyzet kamerákon keresztül felügyeli az egész folyamatot.

sf_03-wiki.jpg

Az épületfelvonóiról is ismert Otis gyártmányú metrószerelvény belülről.. (Wikimédia - Studienreise Fiss-Serfaus-Ladis)

sf-06.jpg

.. és kívülről, amint éppen az állomásra érkezik. A 270 személyes szerelvény jobb oldalánál az egyik peronajtó vehető ki. A járműszekrény elejét (és hátulját) vészkijárattal is ellátták. (www.funimag.com)

sf_04-lv.jpg

Az alagút egy részlete a szerelvény elején található ablakból fotózva. Oldalt lent a vezetősín és a vonókábel kapott helyet, feljebb a kötélpályahurok visszatérő kábele vehető ki. Az alagút födémjén a szerelvényt elektromos energiával ellátó, hárompólusú felsővezeték látható. (lift-world.info - Radim Polcer)

sf-05.jpg

Az új szerelvény grafikája. Dizájnja jobban emlékeztet egy városi metrószerelvényre, amely immáron oldalüvegezést is kap. Másik szembetűnő különbség, hogy a vonategység háromszekciós lesz. (www.serfaus-fiss-ladis.at)

 

>> YouTube videó a földalatti siklóról (nem beágyazható videó) <<

 

Kapcsolódó oldalak: