Érdekes témakörök:
Típus kislexikon Hogyan működik? Nagykabios lift Sikló Gondola-lift Gleccser Városban Képes nyári beszámolók

Bejegyzésbank

Miről szól

Hegyi-liftek, sífelvonók, siklók - azaz minden olyan, amit kötél mozgat. Érdekességek, hírek, technológia, mindez képes blog stílusban.

Még több lift..

jobbra_tabla.png

Még több bejegyzésre kíváncsi?
Böngésszen a Bejegyzésbankban!

Kapcsolat

Infó? Ötlet? Írjon!


Impresszum

 

A "szerkesztőség" egyelőre egyszemélyes.
Foglalkozásom tekintve informatikus vagyok, jelenleg szoftverfejlesztőként dolgozom. Sok más hobbim mellett rajongok a kötélpályák világáért.

Tipp

www.lift-world.info

Jogi nyilatkozat

A Blog-oldal létrejöttét nem anyagi haszon, hanem a drótkötélpályák határtalan szeretete motiválta. A cikkekből és a blog-rendszer üzemeltetői által elhelyezett hirdetésekből ezen oldalnak tehát semmiféle pénzbevétele nem származik. A bejegyzésekben szereplő képek és videók forrásai (készítőjük nevével együtt) mindig feltüntetésre kerülnek.

Saját készítésű fotók licence:
CC BY-SA

A bejegyzések szövegei szabadon felhasználhatóak, de kéretik a forrás megemlítése!

politikamentes_logo.png

Valamint sért(eget)ő, illetve off kommentek törlésének joga fenntartva.

Beschreibung

Seilbahnen, Skilifte, Standseilbahnen, Neuigkeiten, News, Technik im illustrierten Blog-Stil.

Disclaimer

Die Schaffung der Blog-Seite nicht der Profit, sondern die grenzenlose Liebe der Seilbahnen wurde motiviert. Autoren dieser Seite keinen Profit von den Artikeln und auch den Werbebannern der Systembetreiber bekommen. Bilder- und Videoquellen in den Einträgen werden immer angezeigt.

Lizenz der eigenen Fotos:
CC BY-SA


The creation of these blog has not motivated by the profit, but the boundless love of cableways. Authors of this Site have no income from the articles and even the banners of the system operator. Picture and video sources in the entries are always displayed.

License of my photos:
CC BY-SA

2017.07.09. 13:06 FeketeCsaba

A Niagara habjai felett

Kanada és az Egyesült Államok határán húzódó Niagarát Patkó-, valamint Amerikai-zuhatagáról ismerik a legtöbben. A zord folyónak azonban más érdekessége is akad: a sebes hullámok felett egy kötélpályán keresztül is át tudunk kelni.

A felvonó 540 méter hosszú kábeleit a már említett vízesésektől északrabra, egy 90 fokban megtörő, örvénylő folyókanyarulati szakasz, a Niagara Whirlpool felett feszítették ki. A két végállomást (Colt's Point és Thompson's Point) a folyó “könyökének” számító, medence-szerű képződmény bejárati szirtjeinél telepítették, mindkettő kanadai territóriumon van. A lift másik érdekessége, hogy mivel a folyót teljes hosszában az államhatár szeli ketté, a derékszögű kanyar miatt a kötélpálya az út középső szakaszán áthalad az Egyesült államok felett, tehát egy oda-vissza kirándulás alkalmával kétszer lépünk be az USA, azon belül is New York állam területére, persze ez esetben nincsen szükség átlépő iratokra.

nia_01.jpg

Kötélpálya elhelyezkedése. A vastag lila vonal bal oldala kanadai, míg a jobb oldala egyesült államokbeli terület. A felvonó egy rövid szakaszon belép USA területére. (www.openstreetmap.org)

A spanyol Leonardo Torres Quevedo mérnök és matematikus által tervezett felvonó története már több mint százéves: tizenhárom hónapnyi építkezés után, 1916-ban nyitották meg a nagyközönség előtt (az akkor még napvédő tető nélküli) negyven személyes, kosár-szerű nagykabinos liftet. Az eredetileg is egyetlen "járművel" rendelkező felvonó-rendszert többször korszerűsítették - a legátfogóbb ezek közül 1984-ben történt - azonban a személyszállító egység eredeti kinézetét megőrizték, beleértve a jellegzetes félköríves, rácsszerkezetes futóművét, melynek görgői összesen hat (három bal – három jobb) acél tartókábelen gurul, biztosítva a megfelelő oldalstabilitást, a középvonalában rögzített vonókábel-hurok pedig az egész szerkezet mozgatásáért felelős.

 nia_02_wiki_s.jpg

Átkelés a Niagara-örvény felett. A beszállási terminálok a folyó vízszintje fölött kb. 76 méteres (250 láb) magasságban találhatók. A kötélpálya belógásának köszönhetően az út felénél ez az érték kissé kevesebb. (Wikimédia - Cmglee)

nia_05.jpg

(Wikimédia - Ad Meskens)

nia_03_wiki.jpg

Reklámfotó a hatvanas évekből. A húsz évvel későbbi, átfogó rekonstrukciónál ügyeltek a liftkabin eredeti kinézetének megőrzésére. (Wikimédia - Library and Archives Canada)

A 7 km/óra sebességgel közlekedő felvonó hajtóműve szükség esetén természetesen el van látva dízelmotoros segédüzemmel is, valamint egy négyszemélyes - a fő rendszertől függetlenül közlekedni képes - önálló mentőegységgel, amit szerencsére ezidáig csupán gyakorlatozási céllal kellett bevetni:

www.niagarafallsreview.ca

Evakuálási gyakorlat a mentő-liftkosárral. (www.niagarafallsreview.ca)

 

Kapcsolódó oldalak:

2017.06.09. 12:18 FeketeCsaba

Norvég fjordvidék madártávlatból - a Loen Skylift

Norvégia, fjordok - e két szó hallatán lelki szemeink előtt zord hegyekkel körülölelt tengeröböl-labirintusokat és tórendszereket látunk. Hajóról vagy a vízpartról nézve a látvány lenyűgöző, erről számos internetes fénykép is tanúskodik. Ezt fokozni csak úgy lehetne, ha madártávlatból is megcsodálhatnánk. Loen városkájában nemrég - egészen pontosan 2017. május 20-án - átadott, Skylift fantázianevű, nagykabinos felvonójával ezt meg is tehetjük. Norvégia új büszkeségét ünnepélyes keretek közt Szonja királyné nyitotta meg a nagyközönség előtt.

map01.jpg

LoenNordfjorden nevű fjordrendszer legvégén helyezkedik el, 106 kilométerre a tengeri kijárattól - Sogn og Fjordane megyében. Oslotól a település autóval kb. 470 kilométerre található. (térképforrás: www.openstreetmap.org)

A tengerszintről az 1011 méter magas Hoven-re az utat a 45 személyes, ingaüzemű kabinpár mindössze 5 perc alatt megteszi. Fent elegáns étterem és egy hatalmas kilátóterasz várja a vendégeket, valamint számos turistaút, illetve a völgyállomásig vezető via ferrata útvonal is. A felvonó a téli szezonban is üzemelni fog a túrasízők nagy örömére.

loen01.jpg

A Doppelmayr-Garaventa vállalat a nagykabinos ingaliftek legmeredekebb kötélpályájú példányát építette meg Norvégia ezen részén. Látszik, hogy a futómű és a (CWA gyártmányú) személykabin közt igen nagy méretű függőtartóra volt szükség, hogy a szállítóegység völgy-felőli oldala a kötélpászmáktól mindig biztonságos távolságban maradjon. (www.hovenloen.no - Lars Korvald)

loen02.jpg

Indulás a mélybe: az itteni terepadottságoknak köszönhetően a felső végállomástól elindulva a kötélpálya kifejezetten enyhe meredeksége az út elején hirtelen megváltozik (www.loenskylift.com).

loen05.jpg

Loen Skylift és a környező turista-útvonalak (liftblog.com).

Az üzemeltető társaság már május elején, tehát a hivatalos megnyitó előtt közzétett egy videót az utasokat még nem szállító felvonóról..

loen03.jpg

.. sőt, ezen a január közepén készített fotón látszik, hogy már javában folyik a tesztüzem. Az nem derül ki, hogy az étterem és kilátóterasz építése éppen mely fázisában tartott. (Wikimédia - Blak-ah)

loen04.jpg

Kép az ünnepi megnyitóról (www.loenskylift.com).
További fotók a megnyitóról itt!

 

Kapcsolódó oldalak:

2017.05.15. 12:14 FeketeCsaba

Boppard-ülőlift: utazás a szőlőültetvények felett

Boppard, a borászatáról ismert, hangulatos Rajna-vidéki kisváros fekvése is különleges: (a blogban szintén szerepelt) Koblenztől körülbelül 20 kilométerre lévő település közvetlen a dombok között kanyargó Rajna mellett található, ezen a területen a folyó egy hatalmas (fordított) S-kanyart ír le. Megfelelő helyről és magasságból ez a kanyarulat úgy néz ki, mintha négy önálló tavat látnánk. A helyiek által Vierseenblick-nek, azaz négy tó kilátópontnak nevezett turisztikai látványosság kényelmesebb elérhetőségé végett 1954-ben ülőlift épült.

map.jpg

A térképen az S-kanyar alsó szakaszában fekvő Boppard látható. Tőle északnyugat irányba található a Vierseenblick-re vezető ülőlift. (www.openstreetmap.org)

A 302 méter magas dombra felvezető kötélpálya, amely napjainkban is tökéletesen üzemel, összesen 915 méter hosszú, az út a meglehetősen lassú (2,7 km/órás) sebesség miatt azonban nagyjából 20 percig is eltart. Igaz, a sífelvonókkal ellentétben itt nem a minél gyorsabb feljutás számít, hanem maga az utazás is hozzátartozik az élményhez. Fontos tudni, hogy a lift nem jár egész évben: november és március között téli üzemszünet van.

boppard_01_wiki.jpg

A város északi pereme. A fotó bal felső részén kivehető a kötélpálya egy részlete is. (Wikimédia - giggel)

boppard_02_wiki.jpg

Már nem mai konstrukció, ugyanakkor az átfogó és gondos karbantartásoknak köszönhetően kifogástalan állapotnak örvend. Útközben a kötélpálya egy szőlőültetvényen is keresztül halad.
(Wikimédia - Gabriele Delhey)

boppard_03_wiki.jpg

A felvonó (valamint a szőlődomb) kissé távolabbról - előtérben a Wirtshaus Anders nevű fogadó látható. Ha látszódna, jobboldalt a Rajna kanyarogna. (Wikimédia - Jacquesverlaeken)

boppard_04_wiki.jpg

A felvonóval feljutva egy kis séta után ez a kép tárul elénk: Vierseenblick, azaz kilátás a "négy tó" vidékére, amely azonban egyetlen folyókanyarulat. (Wikimédia - Felix König (King))

Az extrém kerékpáros sport szerelmeseinek 2005 óta egy 1,3 kilométer hosszú freeride-pálya is rendelkezésre áll a környéken, ennek megfelelően - néhány székes szállítóegységet lecserélve elmés kiegészítőkkel is felszerelték a kötélpályát:

boppard_06_1_lw.jpg

Az új szállítóeszköz üresen..
(www.lift-world.info - Martin Spies)

boppard_05_web.jpg

.. illetve kerékpárokkal megpakolva
(sesselbahn-boppard.de)

 

És egy kis videó. A kerékpárszállító egységek is szerepelnek 00:18-tól a filmen. (YouTube videolink)

 

Kapcsolódó oldalak: