Érdekes témakörök:
Típus kislexikon Hogyan működik? Nagykabios lift Sikló Gondola-lift Gleccser Városban Képes nyári beszámolók

Bejegyzésbank

Miről szól

Hegyi-liftek, sífelvonók, siklók - azaz minden olyan, amit kötél mozgat. Érdekességek, hírek, technológia, mindez képes blog stílusban.

Még több lift..

jobbra_tabla.png

Még több bejegyzésre kíváncsi?
Böngésszen a Bejegyzésbankban!

Kapcsolat

Infó? Ötlet? Írjon!


Impresszum

 

A "szerkesztőség" egyelőre egyszemélyes.
Foglalkozásom tekintve informatikus vagyok, jelenleg szoftverfejlesztőként dolgozom. Sok más hobbim mellett rajongok a kötélpályák világáért.

Tipp

www.lift-world.info

Jogi nyilatkozat

A Blog-oldal létrejöttét nem anyagi haszon, hanem a drótkötélpályák határtalan szeretete motiválta. A cikkekből és a blog-rendszer üzemeltetői által elhelyezett hirdetésekből ezen oldalnak tehát semmiféle pénzbevétele nem származik. A bejegyzésekben szereplő képek és videók forrásai (készítőjük nevével együtt) mindig feltüntetésre kerülnek.

Saját készítésű fotók licence:
CC BY-SA

politikamentes_logo.png

Valamint sért(eget)ő, illetve off kommentek törlésének joga fenntartva.

Beschreibung

Seilbahnen, Skilifte, Standseilbahnen, Neuigkeiten, News, Technik im illustrierten Blog-Stil.

Disclaimer

Die Schaffung der Blog-Seite nicht der Profit, sondern die grenzenlose Liebe der Seilbahnen wurde motiviert. Autoren dieser Seite keinen Profit von den Artikeln und auch den Werbebannern der Systembetreiber bekommen. Bilder- und Videoquellen in den Einträgen werden immer angezeigt.

Lizenz der eigenen Fotos:
CC BY-SA


The creation of these blog has not motivated by the profit, but the boundless love of cableways. Authors of this Site have no income from the articles and even the banners of the system operator. Picture and video sources in the entries are always displayed.

License of my photos:
CC BY-SA

2017.04.06. 14:10 FeketeCsaba

Megújul Königssee 63 éves liftje, a Jennerbahn

Ismét egy alpesi oldtimer-lift vonul nyugdíjba - bő 63 éves szolgálat után. Egy élő műszaki ritkasággal leszünk szegényebbek.

Bajorország dél-keleti csücskében, az osztrák alpesi vonulatba beékelődve fekszik a Berchtesgaden Nemzeti Park és annak festői szépségű tava a Königssee. A hegyi tó bejáratától pár perc sétányira lévő kétszakaszos lift, a Jennerbahn 1953 óta szállította utasait. Az akkoriban forradalminak számító, svájci Von Roll-féle gyorsrögzítős rendszerű felvonón összesen 140 darab kétszemélyes oldalülős szék (mint másodosztály) és 30 darab szintén kétszemélyes, fedett kabin (mint első osztály) közlekedett, későbbiekben azonban az összes szállítóegységet fokozatosan kabinosokra cserélték. (Érdekes adalék, hogy ennek a rendszernek, nevezetesen a Von Roll 101-nek a licencét az akkori Csehszlovák Transporta Chrudim gyár is megvásárolta, így számos oldalülős üzemelt északi szomszédunk síterepein is.)

jenner01_wiki.JPG

Völgyállomás - most már ex - épülete. Az üzemeltető honlapján lévő látványterv szerint elbontják és a mai trendeknek megfelelően egy modern épületkomplexumot húznak fel helyette. (Wikimédia - Mattes)

A kötélpályát 1970-es években felújították, ekkor kapott egységesen új CWA gyártmányú kabinokat, de meghagytak néhány bevethető, oldalülős széket is a rendszerben. A húszperces utazást követően az 1800 méter magasan fekvő felső végállomástól kis kirándulással feljuthatunk az 1874 méteres Jenner-csúcsra, ahonnan kitűnő kilátás nyílik az alatta elterülő Königssee víztükrére.

jenner02_wiki.JPG

A székes változathoz hasonlóan a kétszemélyes - nem túl tágas - CWA kabinokban is "oldalvást" haladtunk. A "retro" rácsos szerkezetű felvonóoszlopok görgői alatt felerősített biztonsági terelőlemezek és a kabinok gyorsrögzítőjénél lévő dupla keréksor Von Roll-jellegzetességek. (Wikimédia - Slashme)

jenner031_lw.jpg

A felső végállomás felvonóháza belülről. (www.lift-world.info - Radim Polcer)

vr101_sn.jpg

Von Roll-rendszer "lelke": a rugós gyorsrögzítő szerkezet, nyitott állapotában. A felvonóállomást elhagyva a középső pofák fogják majd közre a vonókötelet. (www.seilbahn-nostalgie.ch)

jenner04_lw.jpg

Egy kis nosztalgia: néhány darab székes szállítóegységet meghagytak a nyári üzemre. (www.lift-world.info - Radim Polcer)

A téli üzemkor sípályákat is kiszolgáló létesítmény idősebb kora ellenére műszakilag kifogástalan állapotnak örvendett, azonban kapacitása már nem volt nevezhető kielégítőnek, így a döntéshozók egy korszerű, nagyobb átbocsátó képességű és akadálymentesített felvonórendszer beruházása mellett döntöttek. A búcsúmenetet március 5-én tartották, mielőtt az utazóközönség előtt végleg bezárták volna. A tervek szerint az új, kabinonként 10 személyes gondola-liftet 2018 májusára adják át. A korszerűsítés két ülőliftet is érint, ezeket is lecserélik, így gyakorlatilag a sícentrum liftparkjának jelentős része is megújul.

jenner05.jpg

Felső végállomás felől nézve. A háttérben jobbra látható masszívum az osztrák-bajor határhegy. Túloldalt Salzburg és elővárosai fekszenek. (Saját fotó)

jenner06.jpg

Őszi kilátás a Jenner-csúcsról Königssee felé. A háttérben látható, tó mögötti hegyláncok csipkéi már osztrák felségterületen vannak - onnan letekintve a salzburg-tartományibeli Saalfelden vagy Maria Alm települést látnánk. (Saját fotó)

 

Kapcsolódó oldalak:

2017.03.30. 13:07 FeketeCsaba

Az Interalpin nemzetközi vásárról

Ami az autók világában például a Frankfurti vagy Genfi szalon, vagy a vasúttechnikában a berlini Innotrans szakkiállítás, az a kötélpályánál az innsbrucki Interalpin nemzetközi vásár.

A legfrissebb alpesi technikákat bemutató szakkiállítás legelőször 1974-ben egy síkongresszus keretén belül mutatkozott be Innsbruck egyik elővárosában, persze jóval szerényebb méretekkel. Az azóta eltelt évek során ez alaposan megváltozott, jelenleg a világ legjelentősebb seregszemléjévé nőtte ki magát, ahol a szakma iránt kíváncsi látogatók és gyártók találkozhatnak egymással.

A kétévente megrendezett eseményen legutóbb (azaz 2015-ben) 650 cég képviseltette magát, ebbe természetesen beletartoznak a sípálya karbantartó gépeket - azaz ratrakokat, hóágyúkat, beléptető rendszereket, biztonsági és egyéb berendezéseket gyártó vállalkozások is. A legújabb trendeknek megfelelően már nemcsak a hegyvidéki felvonók, hanem a városi kötélpályák, mint tömegközlekedési alternatívák is bemutatásra kerültek a kiállítók standjain, valamint egyre nagyobb hangsúlyt kapnak a hatékonyabb és energiatakarékosabb üzemeltetési megoldások.

A téli sportok Ázsiában is egyre népszerűbbek, így az idei, immáron 22. alkalommal, április 26. és 28. között megrendezett eseményen először mutatkoznak be kínai és iráni cégek is. A 2015-ös eseményen körülbelül 23 000 látogató vett részt a világ 80 országából és idén is ugyanennyi emberre számítanak.

i_01.jpg

A 2015-ös, 21. szakkiállítást stílszerűen az osztrák felvonógyártás zászlóshajójának számító Doppelmayr népszerűsítette Innsbruckban. (newsroom.doppelmayr.com)

i_02.jpg

Az eseménynek helyet adó Congress Messe Innsbruck (www.interalpin.at)

i_03.jpg

A látogatók nemcsak megtekinthették, hanem ki is próbálhatták a kiállított termékeket, mint például ezt a hatszemélyes, plexis szállítóegységet. (www.interalpin.at)

i_04.jpg

Háromköteles, azaz 3S típusú felvonó szállítóegységének egyik futóműve testközelből. (www.interalpin.at)

i_05.jpg

A képen a Sigma vállalat frissen debütált, Symphony fantázianevű kabinja, jobbra pedig a francia Poma standja látható. (www.interalpin.at)

i_06.jpg

Szintén népszerűek a nem kötélpályás résztvevők közül a sípálya karbantartó gépek, azaz a ratrakok gyártóinak standjai is. (www.interalpin.at)

 

Kapcsolódó oldalak:

2017.02.27. 12:07 FeketeCsaba

Polybahn - egy svájci "egyetemi" siklóról

Zürich belvárosában, a főpályaudvartól néhány perc sétára, a Bahnhofbrücke nevű hídon átkelve egy hangulatos sikló-vonalra bukkanhatunk. A két utca - illetve egy villamosvonal felett átívelő pálya viszonylag rövid, hossza csupán 176 méter. Az alsó végpontja az egymás mellett szorosan álló középületek egyikében található, a felső állomása pedig a patinás Államszövetségi Műszaki Egyetem (Eidgenössische Technische Hochschule - ETH) területén lévő kilátóterasz és kedvelt turistacélpont közvetlen közelében kapott helyet. A sikló neve is ebből ered, mivel az oktatási intézményt annak idején Eidgenössisches Polytechnikum-nak hívták.

polybahn_01_wiki.jpg

(Wikimédia - MPorciusCato)

A liftet 1889-ben nyitották meg a nagyközönség előtt, mely eredetileg vízballaszt meghajtású volt. Ez azt jelenti, hogy a közös acélkábelen oda-vissza közlekedő siklójárműpár egyik tagjának ballaszttartályát vízzel töltötték fel, így a lefelé tartó út során a folyadék többletsúlya elegendő volt ahhoz, hogy egyben fel is vontassa a völgyállomásnál várakozó járművet, mindennemű hajtómotor alkalmazása nélkül. Az út végén a vizet leengedték, a felső végállomásra beérkezett jármű tartályát pedig feltöltötték, újrakezdve az egész folyamatot. Az említett megoldással csupán nyolc évig üzemelt a svájci sikló, 1897-ben átalakították központi villamos meghajtásúra.

polybahn_02_wiki.jpg

Félúton a kitérőnél, ahol a járműpár találkozik. A rövid vonal ezen a szakaszon kicsit el is kanyarodik. (Wikimédia - Roland zh)

Az 1970-es évek elejére a vonal már évek óta veszteségesen működött, ezért az államtól kapott, 1976-ban lejárandó működési engedélyét az üzemeltető Zürichbergbahn már nem kívánta meghosszabbíttatni, így a siklót a teljes megszűnés fenyegette. 1972-ben összefogás indult "Pro Polybahn" néven a megmentésére. A törekvést siker koronázta: 1976-ban a vonalat a Schweizerische Bankgesellschaft nevű svájci pénzintézet a koncesszió lejárta előtti utolsó pillanatban átvette. A tulajdonosi szerepkörre egy külön vállalkozást alapítottak, SBG Polybahn AG néven, az üzemeltetési feladatokkal pedig a Zürichi Közlekedési Társaságot bízták meg. 107 évvel a sikló megnyitása után, 1996-ban teljesen felújították, a két személyszállító egységet kicserélték, meghagyva "békebeli" kinézetét. A rendszer immáron teljesen automatán üzemel, a járműpárok pedig 2-5 perces időközönként közlekednek, az út körülbelül másfél percig tart. A kilencvenes évek végén történt svájci bankegyesülés miatt a sikló neve UBS Polybahn-ra változott.

polybahn_04_wiki.jpg

A kilátóterasz melletti felső végállomás pavilonszerű épülete, a pálya felől nézve. Stílusa Magyarországon sem annyira idegen, gondoljunk például a budapesti Svábhegy környékére. (Wikimédia - Roland zh)

polybahn_03_01_wiki.jpg

Panoráma-részlet a Polyterrasse kilátóhelyről. A teljes panoráma fotó itt tekinthető meg. (Wikimédia - Thomas Wolf)

"Virtuális" Polyterrasse. (Google térkép)

 

Kapcsolódó oldalak: