Érdekes témakörök:
Típus kislexikon Hogyan működik? Nagykabios lift Sikló Gondola-lift Gleccser Városban Képes nyári beszámolók

Bejegyzésbank

Miről szól

Hegyi-liftek, sífelvonók, siklók - azaz minden olyan, amit kötél mozgat. Érdekességek, hírek, technológia, mindez képes blog stílusban.

Még több lift..

jobbra_tabla.png

Még több bejegyzésre kíváncsi?
Böngésszen a Bejegyzésbankban!

Kapcsolat

Infó? Ötlet? Írjon!


Impresszum

 

A "szerkesztőség" egyelőre egyszemélyes.
Foglalkozásom tekintve informatikus vagyok, jelenleg szoftverfejlesztőként dolgozom. Sok más hobbim mellett rajongok a kötélpályák világáért.

Tipp

www.lift-world.info

Jogi nyilatkozat

A Blog-oldal létrejöttét nem anyagi haszon, hanem a drótkötélpályák határtalan szeretete motiválta. A cikkekből és a blog-rendszer üzemeltetői által elhelyezett hirdetésekből ezen oldalnak tehát semmiféle pénzbevétele nem származik. A bejegyzésekben szereplő képek és videók forrásai (készítőjük nevével együtt) mindig feltüntetésre kerülnek.

Saját készítésű fotók licence:
CC BY-SA

A bejegyzések szövegei szabadon felhasználhatóak, de kéretik a forrás megemlítése!

politikamentes_logo.png

Valamint sért(eget)ő, illetve off kommentek törlésének joga fenntartva.

Beschreibung

Seilbahnen, Skilifte, Standseilbahnen, Neuigkeiten, News, Technik im illustrierten Blog-Stil.

Disclaimer

Die Schaffung der Blog-Seite nicht der Profit, sondern die grenzenlose Liebe der Seilbahnen wurde motiviert. Autoren dieser Seite keinen Profit von den Artikeln und auch den Werbebannern der Systembetreiber bekommen. Bilder- und Videoquellen in den Einträgen werden immer angezeigt.

Lizenz der eigenen Fotos:
CC BY-SA


The creation of these blog has not motivated by the profit, but the boundless love of cableways. Authors of this Site have no income from the articles and even the banners of the system operator. Picture and video sources in the entries are always displayed.

License of my photos:
CC BY-SA

2017.08.07. 15:18 FeketeCsaba

Képes nyári beszámoló: Tirol és Svájc határánál

Idei nyári képes beszámolómban a tiroli Paznaun és Silvretta vidékére kalauzolom el az olvasókat.

Tirol nyugati szélén fekvő Paznaun-völgy és Silvretta-hegyvidék több híres, patinás síközpontot is magába foglal, ezek közül talán a legérdekesebb - első olvasásra kicsit furának tűnő településnévév - Ischgl. Az 518 hektáron elterülő, 238 kilométernyi sípálya-rendszerrel rendelkező sportcentrum síbérlet árai kissé borsosak, igaz ennek megfelelően a célközönség is nagyrészt a felsőbb körökből származik. Annál inkább érdekesebb a felvonók tarifája a nyári szezonban. Néhány éve bevezetésre került a Silvretta-vendégkártya rendszer, melynek szolgáltatásait elsősorban a Paznaun-völgyben lakó vendégek élvezhetik. Használatával jogosultak vagyunk többek közt a régió összes nyáron közlekedő felvonóját korlátozás nélkül, ingyenesen igénybe venni, valamint Tirol és Vorarlberg közt vezető vámköteles hágóút, a Silvretta Hochalpenstrasse hajtűkanyarjain is nulla eurós tarifával autózhatunk vagy motorozhatunk, természetesen az ott tartózkodásunk idején, amíg a kártya érvényessége le nem jár. Ezt a lehetőséget mi is kihasználtuk, így a felvonórendszerrel a szomszédos Svájcot is meglátogattuk. Itt jön a sírégió másik érdekessége: az országhatártól nem messze fekvő Ischgl egyesítette pályarendszerét a szomszédos Svájc Samnaun nevű községével, a határ a közös hegygerinc mentén vezet végig (Samnaunhoz egyébként négy apró településcsoport tartozik, ezeket közigazgatási szempontból ez a falu fogja össze). Schengen előtti időkben a határőrök a 2700 méteres magasságban az átkelni vágyó sízők okmányait is ellenőrizték. Jelenleg mint nem EU-s tagország alkalmazza az egyezmény előírásait, de a vámosok a közúti határátkelőknél szúrópróba szerűen ellenőrizhetik az autósokat. Ráadásul Samnaun a sajátos földrajzi viszonyoknak köszönhetően eredetileg csupán Ausztria felől volt megközelíthető. Napjainkban egy szűk, alagutakkal teletűzdelt, helyenként egysávos hegyi úton van lehetőség saját kantonjából elérni. A viszonylagos elzártságból előny is fakadt: Samnaun községe a 19. század vége óta vámmentes státuszt élvez, így ha korlátozott mennyiségben is, de szeszes italt, cigarettát és üzemanyagot sokkal olcsóbban vásárolhatunk. A völgyben öt benzinkút közül is válogathatunk.

map_2.jpg

A Silvretta-vidék térképrészlete. Ischgl és Samnaun közti hegyi átkeléshez összesen 5 különböző felvonóval kell utazni:
1: Silvrettabahn (24 személyes, funitel típusú lift),
2: Flimjochbahn (8 személyes ülős lift),
3: Flimsattelbahn (4 személyes ülős),
4: Alp Trider Sattelbahn (6 személyes ülős),
5: Twinliner (180 személyes nagykabinos lift).
(www.openstreetmap.org)

Nyáron is közlekedő, egyenként 24 személyes funitel-típusú típusú felvonó (térképen az 1-es számú). A Silvrettabahn fantázianevű kétköteles gyorslift elődje először egy 55 személyes ingaüzemű, nagykabinos változat volt 1962-től 1983-ig, majd az egyenként hatszemélyes, kiskabinos gondolalift váltotta fel egészen 1998-ig, amikor is a videón látható típust beüzemelték. Manapság talán el se tudnánk képzelni, de a 1963-as időszakban Ischgl mindösszesen két felvonóval rendelkezett, az előbb említett ingaüzeművel, valamint egy húzólifttel (Idjochlift). Ennek ellenére pályarendszere már akkor is eléggé kiterjedt volt. (YouTube videolink)

img_2679.JPG

img_2680.JPG

A nyári időszakban a feljutáshoz elegendő az előzőleg említett Silvrettabahn szállítókapacitása, így a két képen látható egyenként 28 személyes, háromköteles (3S) típusú óriás-gondola lift éppen pihenőjét tartja (a több-köteles rendszer elvéről bővebben itt).
Összesen három felvonó vezet Ischglből a 2320 méteren fekvő, Idalp nevű központi magaslatra, onnan pedig további liftek a környező lejtőkhöz, illetve a határhegyláncon át Svájc - azaz Samnaun felé. A sícentrum legmagasabban elérhető pontja pedig 2872 méter.

dsc_0338_crop.jpg

Határátkelő a 2750 méter magas Flimjoch környékén.

dsc_0098.JPG

dsc_0435.JPG

Silvrettabahn felső végállomása Idalp és a svájci határ Flimjoch közt közlekedő, nyolcszemélyes ülőlift, éppen lefele menet fotózva (térképen a 2-es számú). A nyári szezonban székenként maximum négy ember utazhat vele, valószínűleg azért, mert gyalogosan a kiszállás művelete sokkal lassabb, ezért baleset-veszélyesebb is, mint sítalpon kicsúszva, annak ellenére, hogy a szállítóegységek a végállomásokon alacsonyabb sebességgel fordulnak vissza.

dsc_0420.jpg

A környék ülőliftjeit nyáron felszerelik kerékpárszállító konzolokkal is. (A képen a svájci oldalon közlekedő Flimsattelbahn látható, ez a térképen a 3-as számú lift.)

dsc_0355.JPG

dsc_0373.JPG

Samnaun attrakciója az emeletes, 180 személyes ingaüzemű felvonó (térképen az 5-ös számú). Az 1995-ben átadott liftet a svájci Garaventa szállította.

 dsc_0402-s.jpg

 A felügyelő személyzet kezelőpultja az emeleten kapott helyet. A képernyőn a bekamerázott földszint, illetve annak távműködtetésű ajtajai vehetőek ki. A "liftzenét" a kép jobb szélén (a távbeszélő kagyló mellett) látható, beépített autórádió szolgáltatja. Útközben sajnos egy kisebb hiba lépett fel, aminek következtében az alsó végállomástól nem messze körülbelül 20 percet állt a kabin, a samnauni főút felett lógva. Szerencsére az üzemzavart sikerült elhárítaniuk.

dsc_0492.JPG

A tiroli oldalon lévő figyelmeztető tábla szerint ha járművünkkel esetleg nem az országút felől, szabályosan közelítenénk meg a vámmentes zónát, hanem "kertek alatt", a hegyek közt vezető kis utakon (például terepjáróval), akkor vámbírság kirovására számíthatunk, elejét véve az esetleges csempészetnek. Ahogy a kinti tartózkodásom alatt megtudtam, Samnaun tekintetében a tiroli rendszámú autókat határátlépéskor akkurátusabban vizsgálják a fináncok. Vámosokat egyébként a hegytetőn nem láttunk, egy üres vámkezelő konténer irodát viszont igen.

 

(A bejegyzés videó- és fényképanyaga saját forrás.)

1 komment

Címkék: Ausztria Svájc Tirol Ischgl nyári beszámoló Samnaun


A bejegyzés trackback címe:

http://kotelpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr2312723532

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Ződ2000 · http://autossagok.blog.hu/ 2017.08.07. 22:00:25

Mi sok éve (a szintén vámszabadterület) Livignónál tapasztaltunk hasonló vámellenőrzést, és komolyan is vették, de elsősorban a helyieknél. Minket ők is békén hagytak.